مشاوره رایگان

نمونه کارها

روش سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه‌سیاه چیست؟

روش سئو کلاه سیاه اقدامی است برخلاف دستورالعمل‌های موتورهای جستجو، که هدف از استفاده‌ی از ‌آن کسب رتبه‌های بالاتر در نتایج جستجو است. این شگردهای غیراخلاقی کمکی به حال جستجوگران نمی‌کنند و اغلب سئو کلاه سیاه به مجازات شدن از سوی موتورهای جستجو منجر می‌شوند. روش سئو کلاه سیاه شامل انباشت کلیدواژه، پنهان‌سازی و استفاده از شبکه‌های خصوصی پیوند است.

نشان داده شدن در میان نتایج جستجو برای رشد کسب‌وکارها حیاتی است، اما شیوه‌های درست و نادرستی برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو وجود دارد. هنر تاریک سئو کلاه سیاه شیوه‌ی نادرست انجام این کار است. سئوی کلاه سیاه می‌کوشد الگوریتم‌های موتورهای جستجو را به بازی بگیرد، به جای آنکه دغدغه‌ی رفع نیاز کاربران را داشته باشد. سئوی کلاه سیاه ، به‌جای به دست آوردن حق کسب رتبه‌ای بالا در صفحه‌ی نتایج موتورهای جستجو، از شگردهایی مشکوک برای رساندن شما به این رتبه استفاده می‌کند. استفاده‌ی مدام از فنون سئوی کلاه سیاه احتمالا به‌جای بهبود حضور شما در موتورهای جستجو، به آن آسیب خواهد زد.

اگر تازه به قلمرو جستجو پا نهاده‌اید، باید بدانید که هدف موتورهای جستجویی همچون گوگل فراهم کردن بهترین نتایج در هنگام جستجوی یک فرد است. آنها می‌خواهند افراد تجربه‌ی جستجوی فوق العاده ای داشته باشند و مطمئن باشند که نتایج جستجوی آنها شامل مطالب هرز نخواهد بود. آنها چنین کاری را به‌طور خودکار از طریق الگوریتم‌ها یا از طریق اعمال دستی انجام می‌دهند و هدف از این الگوریتم ها و اعمال دستی تشخیص و مجازات کسانی است که درگیر سئو کلاه ‌سیاه شده‌اند.

الگوریتم‌های موتورهای جستجو به‌مرور زمان پیچیده‌تر شده‌اند و به همین دلیل است که شما به هر قیمتی باید از روش سئو کلاه سیاه اجتناب کنید. سئوی کلاه سفید روشی بسیار بهتر برای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است. این روش رویکردی اخلاقی‌تر را پیش می‌گیرد و تابع مواضع و دستورالعمل‌های وضع‌شده از سوی موتورهای جستجو است. سئو کلاه سفید از این موارد تشکیل شده است: ایجاد محتوای باکیفیت و فراهم آوردن یک تجربه‌ی کاربری سراسری بهتر برای افرادی که از سایت شما دیدن می‌کنند.

 

 

 

بیشتر بخوانید: چگونه سایت خود را سئوی بین المللی کنیم؟

 

 

 

سئو کلاه سیاه در مقایسه با سئو کلاه سفید

سئو کلاه سیاه مسیری را خلاف دستورالعمل های موتورهای جستجو طی می‌کند و برای کسب رتبه‌های بالاتر موتورهای جستجو را فریب می‌دهد. این کار می‌تواند به حذف شدن تمام‌عیار صفحات شما از نتایج جستجو یا کسب جایگاهی پایین‌تر بینجامد. سئوی کلاه‌سفید شیوه‌ای اخلاقی تر برای انجام دادن سئو است که از ایجاد محتواهای با کیفیت و پدید آوردن یک تجربه‌ی کاربری خوب بهره می‌برد.

این مقاله به شما توضیح خواهد داد که فنون سئوی کلاه‌سیاه متضمن چه چیزهایی هستند، با این قصد که شما هنگام تنظیم یک استراتژی جستجوی ارگانیک مطمئن شوید از چنین کارهای اجتناب خواهید کرد.

روش کلاه سیاه در سئو

انباشت کلیدواژه

منظور از انباشت کلیدواژه اقدام سئو گزار به پر کردن محتوا با کلیدواژه‌های نامرتبط است؛ این کار تلاشی است برای اثرگذاری بر رتبه‌ی صفحه در صفحه‌ی نتایج موتورهای جستجو. افزودن ریخت‌های متعدد کلیدواژه‌های گوناگون، بی آنکه چنین کاری به خلق ارزشی تازه بینجامد، تجربه‌ی کاربری بدی را برای کاربران پدید خواهد آورد. چنین کاری همچنین می‌تواند به کسب رتبه‌های بالا برای عبارت‌های جستجوی نامرتبط بینجامد.

گوگل انباشت کلیدواژه را چنین توضیح می‌دهد:

  • فهرست کردن شماره‌های تلفن بدون ارزش افزوده‌ی اساسی
  • نوشتن چند تکه متن که فهرستی از نام شهرها و ایالت‌ها در‌ آن آمده است، به این قصد که آن صفحه‌ی وب ذیل آنها رتبه‌ای کسب کند
  • تکرار کلمات یا عبارات یکسان تا آن حد که غیرطبیعی جلوه کند

این هم مثالی از انباشت کلیدواژه برای وب سایتی که کارش فروش نرم‌افزار بازاریابی بیرون سو است:

« کسب‌وکار ما فروش نرم‌افزار بازاریابی بیرون سو است. نرم‌افزار بازاریابی بیرون سو آن چیزی است که ما می‌فروشیم. اگر به فکر خرید نرم‌افزار بازاریابی بیرون سو هستید، با یکی از مشاوران ما در حوزه‌ی نرم افزار بازاریابی بیرون سو تماس بگیرید. »

فکر می‌کنم شما هم موافق باشید که این نوشته مثل یک صفحه‌ی گرامافون شکسته است که صدایی مدام در آن تکرار می‌شود. چنین متنی را می‌توان به‌آسانی ردگیری کرد و گوگل قادر خواهد بود تشخیص دهد که این محتوا غیرطبیعی است.

شاید شما هم این لطیفه را شنیده باشید: « یک تبلیغ نویس سئو وارد یک کافه، گریل، رستوران کوچک، فروشگاه نوشیدنی، نوشیدنی، کافه‌دار و …  می‌شود ». موضوع این لطیفه انباشت کلیدواژه است و مثال کامل دیگری است برای چنین اقدامی. کلمات ذکرشده همه مشابه هم هستند اما ذکر همه‌ی آنها ارزشی ندارد، زیرا حتی در کنار هم ساختار جمله را نیز به هم می‌ریزند.

شما می‌توانید با بررسی کلیدواژه‌ای پی ببرید که افراد به دنبال چه چیزهایی هستند اما استفاده‌ی افراطی از این کلیدواژه‌ها در محتوایتان فکر خوبی نیست. به جای وارد کردن کلیدواژه‌های نامرتبط در اینجا و آنجای متن‌تان بر ساختن محتوایی سودمند متمرکز شوید که تکیه‌اش بر موضوعات باشد و نه بر صرف کلیدواژه‌ها.

 

 

 

بیشتر بخوانید : چگونه آمار بازدید از سایت را بالا ببریم ؟

 

 

 

پنهان‌سازی

پنهان‌سازی به‌معنای نشان دادن بخشی از محتوا به کاربران و نشان دادن بخشی دیگر به موتورهای جستجو است. وب‌سایت‌هایی که به اقدامات سئوی کلاه‌سیاه متوصل می‌شوند برای آن دست به چنین کاری می‌زنند که رتبه‌های بالایی را ذیل کلیدواژه‌هایی که با محتوایشان نامرتبط است کسب کنند. هدف وب‌سایت‌های هرز از چنین اقدامی اغلب آن است که بات‌های موتورهای جستجو نتوانند محتوای هرزی را که این سایت‌ها به کاربرانشان نشان می‌دهند بیابند.

متناسب ساختن محتوا برای گروه‌های مختلف کاربران کاری پذیرفتنی است. برای مثال احتمالا وقتی کسی با یک ابزار موبایل به سایت وب شما سر می‌زند اندازه‌ی سایتتان را کاهش می‌دهید. همچنین احتمالا بسته به کشور مبدأ کاربر زبان صفحه را نیز تغییر می‌دهید. منتشرکننده‌ای همچون Forbes یا Inc چه بسا برای جبران هزینه‌های محتوایش تبلیغات صفحات را تغییر دهد. اینها مثال‌هایی هستند از اقدامات کاملا پذیرفتنی. مادامی که شما محتوایتان را صرفا برای خزندگان موتورهای جستجو تغییر ندهید وارد مسیر نادرست نشده‌اید.

گرچه قاعده ای محکم و سهل الوصول برای تعیین اینکه چه چیزی پذیرفتنی است و چه چیزی نه وجود ندارد، بهترین توصیه‌ی من این است که به قضاوت خودتان مراجعه کنید: آیا کاری که قصد انجام آن را دارید گرهی از کار کاربران باز می‌کند؟ اگر بله، پس آن کار پذیرفتنی است. بات‌های خزنده‌ی موتورهای جستجو باید در نظر شما همچون هر کاربر دیگری باشند.

اگر کنجکاوید بدانید گوگل سایت شما را چگونه می‌بیند می‌توانید از ابزار Fetch as Google استفاده کنید و نتیجه را با چیزی که کاربران می‌بینند مقایسه کنید.

تغییرمسیرهای (redirect) دزدکانه

معنای تغییر مسیر فرستادن فرد به آدرسی است غیر از آدرس اولیه ای که فرد بر روی آن کلیک کرده است. سئوی کلاه سیاه از تغییر مسیرها به نیتی سوای آنچه برایش ساخته شده‌اند استفاده می‌کند. این کار نیز می‌تواند، همچون پنهان‌سازی، به‌معنای تغییر مسیر خزنده‌های موتورهای جستجو به یک صفحه و همه‌ی کاربران دیگر به یک صفحه‌ی دیگر باشد.

مثال دیگر تغییر مسیر صفحه ای با اقتدار بسیار زیاد با انبوهی از پیوندهای بازگشتی به یک صفحه‌ی نامرتبط دیگر است، صرفا به قصد تقویت جایگاه این صفحه‌ی اخیر در نتایج جستجو. یک تغییر مسیر ۳۰۱ بخش عمده‌ی اقتدار یک صفحه را به صفحه‌ی دیگر منتقل می‌کند. و این یعنی کسی که از سئوی کلاه سیاه استفاده می‌کند، می‌تواند از تغییر مسیرها فقط به‌قصد دست بردن در نتایج جستجو بهره ببرد.

تغییر مسیرها را باید صرفا به همان مقصودی که برایشان طراحی شده‌اند استفاده کرد. و این یعنی در شرایطی که شما دامنه‌ی وب‌سایت خود را تغییر داده‌اید یا دو محتوای مستقل را به هم متصل کرده‌اید. استفاده از جاوا اسکریپت برای تغییر دادن مسیر کاربران نیز در بعضی موارد پذیرفتنی است. این مثال را در نظر بگیرید: لینکدین هنگامی که شما به اکانت خود وارد شده باشید، شما را به پروفایل کامل افراد هدایت می‌کند اما وقتی هنوز وارد نشده‌اید صرفا پروفایل عمومی کاربران را نشان‌تان می‌دهد. اما از سوی دیگر باید از تغییرمسیرهای دزدکی دوری کرد. چنین کاری تعدی از دستورالعمل‌های موتورهای جستجویی همچون گوگل و یاندکس به حساب می‌آید.

محتوا با کیفیت پایین

توصل به محتوای کم کیفیتی که برای جستجوگران ارزشی ندارد اقدام معمول دیگری است که در سئوی کلاه سیاه دیده می‌شود. این کار می‌تواند شامل استخراج محتوا از وب‌سایت‌های دیگر از طریق یک بات یا یک فرد باشد. زمانی بود که موتورهای جستجویی همچون گوگل قدرت چندانی در تشخیص محتواهای کپی‌شده از وب‌سایت‌های دیگر نداشتند. به‌روزرسانی پاندای گوگل در سال ۲۰۱۱ این معضل را برطرف کرد. در پی این به‌روزرسانی بسیاری از سایت‌ها با محتوای تکراری ناگهان از نظر رتبه‌بندی‌شان در نتایج جستجو ضربه خوردند. از‌ آن زمان گوگل قدرت بیضشتری در شناسایی محتواهای تکراری و کم‌کیفیت به دست آورده است.

اضافه کردن کلیدواژه‌های ناپیدا به محتوایتان نیز یک اقدام ممنوع به حساب می‌آید. بعضی از وب‌سایت‌هایی که با روش سئو کلاه سیاه ربط و نسبتی دارند با یکسان کردن رنگ متن و رنگ پیش‌زمینه‌ی صفحه به چنین کاری دست می‌زنند. نتیجه‌ی چنین کاری نشان داده شدن چنین صفحه‌ای در میان نتایج جستجو ذیل آن کلیدواژه‌های ناپیدا است، گرچه هیچ محتوای دیدنی‌ای درباره‌ی این کلیدواژه ها در صفحه‌ی مذکور وجود ندارد. وقتی کاربری بر روی این نتیجه می‌زند، با این گمان که این صفحه درباره‌ی موضوعی خواهد بود که جستجویش کرده است، هیچ اثری از محتوایی که در پی‌اش بوده است نمی‌یابد، زیرا کلیدواژه‌ها ناپیدا هستند. اگر شما به دنبال حل معضلات کاربران باشید، هیچ نیازی به پنهان کردن محتوای وب سایتتان نخواهید داشت.

 

 

 

بیشتر بخوانید : پاسخ به سوالات شما درباره سئو

 

 

 

« جلب و تغییر » (bait and switch) یکی دیگر از روش های کلاه سیاه برای گمراه کردن موتورهای جستجو است. معنای این کار ایجاد محتوا پیرامون موضوعی است که قصد دارید ذیل آن رتبه‌ای به دست آورید؛ به‌محض آنکه در نتایج مرتبط با آن موضوع رتبه‌ای کسب کردید، محتوای صفحات را با چیزی دیگر عوض می‌کنید. چنین کاری تجربه‌ای منفی را برای جستجوگران پدید می‌آورد، زیرا محتوایی که وارد شدن آنها به صفحه (click-through) به‌قصد دیدن آن بوده است دیگر وجود ندارد. چنین اقداماتی کاربران و موتورهای جستجو را فریب می‌دهد و شیوه‌ی درستی برای انجام سئو نیستند.

نوشتن محتوای اصیل و با کیفیت بخشی مهم از سئوی کلاه سفید است. انجام چنین کاری صرفا برای اجتناب از مجازات موتورهای جستجو نیست، بلکه محتوای این چنینی به متمایز شدن وب‌سایت شما خواهد انجامید. ایجاد محتوای دارای کیفیت بالا به اعتمادسازی در میان بازار هدف شما منجر می‌شود و بازدیدکنندگان را به مشتری مبدل می‌سازد.

پیوندهای پولی

موتورهای جستجویی همچون گوگل خرید و فروش پیوند را قاطعانه ممنوع کرده‌اند. این موتور جستجو بر روی وب‌سایت خودش اعلام کرده است: « هر پیوندی که قصد از آن دست بردن در PageRank یا رتبه‌بندی یک سایت در میان نتایج جستجو گوگل باشد، ممکن است به‌عنوان بخشی از یک دسیسه‌ی مبتنی بر پیوند، و تخطی از دستورالعمل‌های گوگل برای وب‌مسترها تلقی شود. » یکی از مصادیق این کار ارسال محصولات رایگان برای یک وب‌سایت به‌ازای دریافت پیوند است. اگر مطمئن نیستید که چه تبادلی پذیرفتنی است، پیشنهاد مت کاتس (Matt Cutts)، رئیس پیشین گروه هرزنامه‌های تحت وب گوگل، نگاه کردن به دستورالعمل‌های FTC است.

شما باید از پرداخت پول به هر سایتی در قبال دریافت پیوند به محتوایتان خودداری کنید. گوگل از کاربران خواسته است که اگر با افرادی مواجه شدند که دست به خرید یا فروش پیوند می‌زنند به آنها گزارش دهند. بر حسب گفته‌ی گوگل هم فروشنده و هم خریدار به‌محض کشف شدن چنین اقدامی مجازات خواهند شد.

اگر پیش از خواندن این نوشته پیوندهایی را خریده‌اید، بدون آنکه بدانید چنین کاری سئوی کلاه سیاه به حساب می‌آید، باید هر چه زودتر آنها را حذف کنید. اگر به وب‌مستر آن سایت‌ها دسترسی ندارید، می‌توانید از ابزار انکار پیوند (disavow link) نیز استفاده کنید. این ابزار به گوگل می‌گوید که هنگام محاسبه‌ی PageRank شما این پیوندهای پولی را نادیده بگیرد.

سوء استفاده از داده‌های ساختاربندی شده یا همان تکه متن‌های غنی (Rich Snippets)

داده های ساختاربندی شده با نام تکه متن های غنی و طرح‌واره (Schema) نیز شناخته می‌شوند. اینها به شما اجازه می‌دهند شیوه‌ی نمایش محتوایتان در صفحه‌ی نتایج جستجو را تغییر دهید. این کار موجب متمایز و برجسته شدن محتوای شما در میان محتواهای رقیب خواهد شد و همچنین فضای بیشتری در صفحه‌ی نتایج را برایتان به ارمغان خواهد آورد. شما می‌توانید به صفحه‌ای که محصولات و خدماتی همچون پادکست، دستور آشپزی یا کتاب را عرضه می‌کند، داده‌های ساختاربندی‌شده را بیفزایید. افزوده‌های طرح‌واره‌ای (Schema Markup) مرتبط با نظرات افراد احتمالا یکی از محبوب‌ترین اقسام داده های ساختاربندی شده است.

یکی از روش های سئو کلاه سیاه عرضه‌ی اطلاعات غیر دقیق در قالب داده‌ های ساختاربندی‌شده و فریب دادن موتورهای جستجو و کاربران از این طریق است. برای مثال فردی که به سئو کلاه سیاه متوصل می‌شود ممکن است به کمک یک سایت نظردهی تقلبی به خودش پنج ستاره بدهد و داده‌های ساختاربندی‌شده‌ای را به صفحاتش بیفزاید، به این قصد که در صفحه‌ی نتایج موتورهای جستجو به چشم بیاید. چنین اقدامی بسیار مخاطر ‌انگیز است، زیرا موتورهای جستجویی همچون گوگل کاربران را ترغیب می‌کنند وب‌سایت‌هایی را که از داده‌های ساختاربندی‌شده نادرست استفاده می‌کنند گزارش دهند.

این ماجرا نباید شما را از افزودن اطلاعات صحیح و دقیق به صفحات وب‌تان دلسرد کند. برعکس من قویا به شما توصیه می‌کنم داده‌های ساختاربندی‌شده‌ای را به صفحاتتان اضافه کنید، البته به شیوه‌ی کلاه سفید. ما در صفحات محصول‌ محورمان در سایت هاب ‌اسپات از افزوده‌های مرتبط با نظرات (review markup) استفاده کرده‌ایم و شاهد افزایش ده درصدی میزان کلیک ورودی به این صفحات بوده‌ایم.

اگر اطلاعات صحیحی را که برای کاربران مفید است فراهم کرده باشید، هیچ دلیلی برای نگرانی نخواهید داشت. گوگل قواعد افزودن داده‌های ساختاربندی‌شده به وب‌سایت‌ها را تعیین کرده، و همچنین ابزاری برای آزمودن داده‌های ساختاربندی‌شده در اختیارتان گذاشته است که به کمکتان خواهد آمد.

 

 

 

 

بیشتر بخوانید : راهنمای جامع سئو سایت در سال 2020

 

 

 

 

هرزنویسی در کامنت‌های وبلاگ‌ها

همان طور که از عنوان این بخش پیدا است، این فن کلاه سیاه به‌معنای استفاده از کامنت وبلاگ‌ها برای پیوند دادن به وب‌سایت خودتان است. این روزها کمتر شاهد چنین اقدامی هستیم، زیرا موتورهای جستجویی همچون گوگل الگوریتم‌هایشان را چنان به‌روزرسانی کرده‌اند که پیوندهای ذکرشده در کامنت وبلاگ‌ها را نادیده بگیرد. بیشتر وبلاگ های دارای اقتدار به‌طور پیش‌فرض پیوندهای ذکر شده در کامنت وبلاگشان را با Nofollow همراه می‌کنند. با این کار موتورهای جستجویی همچون گوگل این پیوند را دنبال نمی‌کنند و هیچ‌گونه اقتداری نیز به‌واسطه ی این پیوند به صفحه‌ی مقصد منتقل نمی‌شود.

به‌رغم کاهش تعداد افرادی که دست به چنین اقدامی می‌زنند، همچنان شاهد حضور افرادی این چنینی ذیل خدمات گروه Fiverr در حوزه‌ی کامنت‌نویسی تبلیغی در وبلاگ‌ها  هستیم. کامنت‌نوشتن در وبلاگ‌ها و پیوند زدن به سایت وب خودتان شیوه‌ای هرز برای کسب پیوند برای وب‌سایتتان است و توصیه‌ی اکید ما احتراز از چنین اقدامی است.

اگر مالک یک مؤسسه‌ی نشر، یک فروم، یا یک اجتماع مجازی هستید که نوشتن کامنت در آن مجاز است، باید بهوش باشید تا بخش کامنت‌های شما به مکانی برای نوشته‌های هرز بات‌ها یا افراد بدل نشود. موتورهای جستجویی همچون گوگل صفحاتی را که شامل مطالب هرز باشند تنزل رتبه می‌دهند، یا به‌طور کامل از نتایج جستجو حذفشان می‌کنند. یکی از راه‌های کاهش مخاطره‌ی محتوای هرز ایجادشده توسط کاربران استفاده از ابزارهای مقابله با مطالب هرز گوگل همچون ابزار رایگان reCAPTCHA است.

مزرعه‌های پیوند

مزرعه‌ی پیوند یک وب‌سایت یا مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها است که هدف از توسعه‌ی آن صرفا پیوندسازی است. هر وب‌سایت به سایت یا سایت‌های دیگری که می‌خواهند رتبه‌ی بهتری در موتورهای جستجو کسب کنند پیوند می‌دهد. یکی از عواملی که موتورهای جستجو وب‌سایت‌ها را براساس آنها رتبه‌بندی می‌کنند تعداد پیوندهایی است که به آن وب‌سایت منتهی می‌شود. سئوی کلاه‌سیاه با استفاده از مزرعه‌های پیوند از این عامل رتبه‌بندی سو‌ءاستفاده می‌کنند تا تعداد پیوندهای بازگشتی یک سایت خاص را بیشتر از‌ آنچه هست بنمایند.

مزرعه‌های پیوند اغلب محتوایی کم‌کیفیت و انبوهی از پیوندها را در خود دارند. این پیوندها معمولا در متن خود (anchor text) شامل کلیدواژه‌هایی هستند که طراحان این مزرعه می‌خواهند سایت مدنظر ذیل آن رتبه‌ای کسب کند. موتورهای جستجویی همچون گوگل می‌توانند به‌آسانی مزرعه‌های پیوند را شناسایی کنند و به همین دلیل باید استفاده از این مزرعه‌ها را کنار گذاشت. به جای این کار شما باید از ترفندهای کلاه‌سفید، همچون ایجاد محتوای جذاب، نمودارها، داده‌ها، مصاحبه‌ها و دیگر محتواهایی که به‌طور طبیعی و به مرور زمان پیوندهایی بازگشتی برایتان به ارمغان می‌آورد استفاده کنید.

شبکه‌های وبلاگی خصوصی

یک شبکه‌ی وبلاگ خصوصی (PBN) دسته‌ای است از وب‌سایت‌های دارای اقتدار که صرفا برای پیوندسازی استفاده می‌شوند. این شبکه‌ها شبیه مزرعه‌های پیوندند، از این جهت که هر دو به دنبال اغراق در تعداد پیوندهای بازگشتی یک سایت هستند. هر سایت در یک شبکه‌ی وبلاگی خصوصی به سایتی که این شبکه در پی تقویت جایگاهش در نتایج جستجو است پیوند می‌دهد اما این سایت‌ها به هم پیوند نمی‌دهند.

آن دسته از سئوگزاران کلاه سیاه که در پی ساختن یک شبکه‌ی خصوصی هستند معمولا دامنه‌های منقضی‌شده را که پیش‌تر اقتداری به هم زده بودند خریداری می‌کنند. آنها محتوایی مشابه با محتوای پیشین دامنه‌ی منقضی‌شده برای آن می‌نویسند و پیوندهایی را به آن اضافه می‌کنند که به سایت خودشان ختم می‌شود. آنها امیدوارند که موتورهای جستجو متوجه نشوند که کنترل شبکه‌ای از وب‌سایت‌ها در دست آنها است و در نتیجه در نتایج جستجو رتبه‌ی بسیار بالاتری را به وب‌سایت اصلی‌شان بدهند.

موتورهای جستجو در تشخیص شبکه‌های وبلاگی خصوصی زیرک شده‌اند و اگر شما برای بهبود حضورتان در نتایج جستجو گرد شبکه‌های وبلاگی خصوصی بگردید ممکن است که سایت‌تان به مجازات‌های سنگینی دچار شود. به جای اینکه همت‌تان را صرف علم کردن وب‌سایت‌های تقلبی کنید، بر ایجاد محتوای باکیفیت در دامنه ی خودتان متمرکز شوید. نگه داری محتوایتان زیر یک سقف یعنی اینکه سایت شما از اقتدار بسیار بالایی برخوردار خواهد شد، زیرا همه به همین یک دامنه پیوند خواهند دارد.

مثال‌هایی از سئو کلاه سیاه

سایت Groupon و استفاده از جلب و تغییر

گروپون متهم است که با استفاده از شرکت مسافرتی تورهای جامع سان‌فرانسیسکو (San Francisco Comprehensive Tours) به ترفند جلب و تغییر متوسل شده است. این شرکت مسافرتی میزبان یکی از پیشنهادهای تخفیف‌دار گروپون بود اما سایت میزبان این بن های تحفیف مدت ها پس از اتمام این تخفیف ها همچنان به تبلیغ این تخفیف در گوگل مشغول بود. وقتی جستجوگران بر روی پیوند صفحه‌ی گروپون می‌زدند خبری از تخفیف ها نبود زیرا محتوای مذکور با چیز دیگری جابجا شده بود. این مورد از جلب و تغییر حول یک تبلیغ پرداخت‌ به‌ازای کلیک (PPC) روی داده بود اما اغلب در مورد نتایج ارگانیک هم شاهد چنین اقداماتی هستیم.

 

 

 

بیشتر بخوانید : تاریخ سئو و نگاهی به آینده سئو

 

 

 

پیوندهای کلاه سیاه J. C. Penney

سایت J. C. Penney ذیل گستره‌ی وسیعی از کلیدواژه‌ها از «شلوارهای جین چسبان» تا «دکور خانه» در زمره‌ی نخستین نتایج جستجو قرار داشت. عملکرد استثنایی این خرده‌فروش در نتایج جستجو هوشمندانه برای فصل تعطیلات زمان‌بندی شده بود. این عملکرد چشمگیر در نتایج جستجو به‌سبب متوصل شدن به فنون پیوندسازی کلاه سیاه بود که از دید رادار گوگل پنهان مانده بودند.

داگ پیرس (Doug Pierce) بیش از دو هزار پیوند بازگشتی به این سایت کشف کرد. این پیوندها متن‌هایی داشتند شامل همان کلیدواژه هایی که J. C. Penney خواهان کسب رتبه ذیل آنها در موتورهای جستجو بود. بیشتر این پیوندها در وب‌سایت هایی قرار داشت که هیچ ارتباطی با J. C. Penney نداشتند. موضوعات این وب‌سایت‌ها گسترده بود، از کازینوها تا ماشین‌ها. J. C. Penney در مصاحبه‌ای با نیویورک‌تایمز ادعا کرد که هیچ مسئولیتی در قبال پیوندهایی که یافته شده است ندارد.

گوگل تأیید کرد که اقدامات J. C. Penney خلاف دستورالعمل‌های تنظیم‌شده‌ی گوگل برای وبمستر‌ها بوده است و همچنین افشا کرد که این سایت پیش‌تر نیز در سه مورد این دستورالعمل‌ها را زیر پا گذاشته بودند. گوگل J. C. Penney را مجازات کرد و نتیجه‌ی این مجازات‌ها افت رتبه‌ی تقریبا هفتاد پله‌ای این سایت ذیل واژه‌هایی همچون « مبلمان هال » بود.

Sprint و هرزنگاره‌های ایجادشده توسط کاربران

در سال ۲۰۱۳ کاربری با نام Redleg x3 در فروم Webmaster Central گوگل پستی ارسال کرد و در آن توضیح داد که اسپرینت هشداری از گوگل دریافت کرده است مبتنی بر اینکه سایت آنها دارای هرزنگاره های ایجاد شده توسط کاربران است. مت کاتس از شرکت گوگل در پاسخ به این رشته گفتگوها اعلام کرد که طبق مشاهدات او بیشتر هرزنگاره ها پیش‌تر از این سایت حذف شده‌اند. او توضیح داد که این شرکت باید «… بکوشد هرزنگاره‌ها را کمی سریع‌تر بیابد یا در جستجوی راه‌هایی باشد که انتشار انبوه پیام‌ها در صفحه‌های اجتماع‌های مجازی را برای هرزنگاران دشوارتر کند.»

Forbes و فروش پیوند

فردی که ظاهرا به Forbes تعلق داشت در فروم Webmaster Central گوگل پستی منتشر ساخت و از دیگران برای هشداری که در مورد تخطی از قواعد پیونددهی دریافت کرده بود کمک خواست. این هشدار از Forbes خواسته بود که پیوندهای غیرطبیعی را از محتوای سایتش حذف کند.

مت کاتس از شرکت گوگل در پاسخ به این رشته گفتگوها اعلام کرد که او پیش‌تر چندین بار پیوندهای پولی‌ای را که PageRank را انتقال می‌داده‌اند تأیید کرده است. توصیه‌ی کاتس این بود که Forbes پیوندهای پولی‌ای را که PageRank را انتقال می‌دهند حذف کند تا مجازات اعمال‌شده لغو شود. به‌گزارش TechCrunch فوربس در سال ۲۰۱۱ و پس از این مجازات حذف این پیوندهای پولی را آغاز کرد.

پیوند پولی گوگل کروم

حتی گوگل هم گاه‌به‌گاه در سئوی خودش دست به کارهای اشتباه می‌زند. در یک مورد آنها در یک پست اسپانسردار درباره‌ی گوگل کروم یک پیوند دارای انتقال (follow link) تعبیه کرده بودند. چنین کار ذیل سئوی کلاه سیاه قرار می‌گیرد، زیرا پیوند مذکور بخشی از یک محتوای اسپانسردار بود که شرکت گوگل برای آن پول پرداخته بود. گروه هرزنگاره های گوگل مجازاتی را بر www.google.com/chrome اعمال کرد و PageRank آن را به‌مدت شصت روز کاهش داد. این علامت سیاه در کنار نام گوگل کروم موجب شد جایگاه آنها در نتایج جستجو ذیل واژه‌ی «مرورگر» افت کند.

چرا باید از سئو کلاه سیاه اجتناب کرد؟

سئو کلاه سیاه عملی غیرقانونی به حساب نمی‌آید، اما تخطی از دستورالعمل‌هایی است که موتورهای جستجو برای وب‌مسترها وضع کرده‌اند. به بیان دیگر این کار همچنان برخلاف قواعد است. و این یعنی اگر شما درگیر سئوی کلاه سیاه بشوید، باید در پاسخ به این تخطی انتظار مجازاتی ناخوشایند را هم داشته باشد. مجازات شدن از جانب موتورهای جستجو به افت رتبه‌ی شما در نتایج جستجو می‌انجامد، یا حتی بدتر می‌تواند شما را به‌طور کامل از این نتایج حذف کند. و این یعنی وب‌سایت شما ترافیک کمتر و در نهایت مشتریان کم تعدادتری را جذب می‌کند.

موتورهای جستجو در تشخیص روش سئو کلاه سیاه بهتر و بهتر شده‌اند. این روزها گرفتار شدن به خاطر اقدام به سئوی کلاه سیاه تا حد بسیار زیادی اجتناب‌ناپذیر است. سئو کلاه سیاه نه معضلات کاربران را حل می‌کند و نه معضلات موتورهای جستجو را. هرچند ممکن است شما در کوتاه‌مدت استفاده از سئو کلاه سیاه را سودمند بدانید، زمان درازی نخواهد گذشت که دستتان پیش موتورهای جستجو باز شود و جایگاهتان در جستجو لطمه بخورد.

 

 

 

بشیتر بخوانید : 31 نکته پیشرفته جست و جوی گوگل

 

 

 

مرزهای مبهم سئوی کلاه‌خاکستری

شما سئوی کلاه خاکستری را وسط یکی از آهنگ‌های رابین تایک (Robin Thicke) نخواهید یافت، بلکه آن را جایی میان سئوی کلاه سیاه و کلاه سفید می‌یابید. اگر کلاه‌سفید یا کلاه‌سیاه خواندن یکی از ترفندهای سئو برای شما دردسرساز شده است، احتمالا این ترفند یکی از فنون کلاه‌خاکستری است.

سئوی کلاه‌خاکستری چیست؟

سئوی کلاه‌خاکستری شامل ترفندهای سئوی تاحدی مشکوک است. اینها از قبیل اقدامات ممنوع‌شده‌ی موتورهای جستجو نیستند، اما کمی غیراخلاقی‌اند و ممکن است در آینده ممنوع شوند.

سئوی کلاه‌خاکستری در نزدیکی مرز سئوی کلاه‌سیاه پرسه می‌زند. ترفندهای کلاه‌خاکستری معمولا در دستورالعمل‌های تهیه‌شده برای وب‌مستر‌ها اقداماتی ممنوع به حساب نیامده‌اند اما اندکی شک‌برانگیزند. بسیاری از اقدامات کلاه‌خاکستری به‌مرور زمان و پس از آنکه موتورهای جستجو به وجود آنها پی بردند، به اقدامات کلاه‌سیاه بدل شده‌اند.

چگونه از سئو کلاه سیاه دوری کنیم؟

شکی نیست که روش سئو کلاه سیاه کاری مخاطره‌انگیز است و ارزش درگیر شدن را ندارد. در ادامه به بعضی از بهترین اقدامات برای اجتناب از سئوی کلاه سیاه اشاره می‌کنیم:

  • با جستجوگران و موتورهای جستجو یکسان برخورد کنید. از « پنهان‌سازی » یا فریب دادن موتورهای جستجو از طریق تغییر دادن مسیرشان به صفحه‌ای دیگر بپرهیزید. شما باید همواره تمرکزتان بر تلاش برای پاسخ به مشکلات جستجوگران و ایجاد تجربه‌ی کاربری ای فوق‌العاده از موتور جستجو تا سایت باشد.
  • صرفا محتوایی با کیفیت تهیه کنید که از انباشت کلیدواژه دور باشد. هرگز به استخراج، تکرار یا بازنویسی محتوایی کهز متعلق به دیگران است دست نزنید. دستورالعمل‌های محتوایی گوگل و بسته‌ی ایجاد محتوای ما می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.
  • هنگام افزودن داده‌های ساختاریافته به وب‌سایت‌تان به قواعد ملتزم باشید. مطمئن شوید که هر افزوده‌ی طرح‌واره‌ای که به صفحات اضافه می‌کنید دقیق باشد و کاربران را گمراه نکند.
  • هیچ‌گاه به فروش یا خرید پیوند دست نزنید و به یاد داشته باشید که یک تبادل کلاه سیاه به پول دادن و گرفتن منحصر نمی‌شود. فراهم کردن محصولات رایگان در قبال پیوند نیز ممنوع است. اگر نامطمئن اید که آیا یک تبادل ممکن است غیراخلاقی باشد یا نه به دستورالعمل‌های تأیید Endorsement Guidelines یا  FTC اتکا کنید .
  • از بر پا کردن یک شبکه‌ی وبلاگی خصوصی به‌قصد کسب پیوند دوری کنید. وب‌سایت و محتوایتان را متمایز کنید تا افراد به‌طور طبیعی به آن پیوند بدهند و نه اینکه با پیوندهای تبلغی بکوشید به چنین تمایزی برسید. چنین کاری هیچ گاه عاقبت خوشی ندارد.
  • با تغییرات دستورالعمل هایی که برای وبمسترها نوشته می‌شوند همراه باشید تا بتوانید از ترفندهایی کلاه سیاهی که موتورهای جستجو ممنوعشان کرده‌اند دوری کنید. مثلا به دستورالعمل‌های گوگل، یاهو و یاندکس برای وب‌مسترها نگاه کنید.

کاری نکنید که جستجوی بعدیتان این باشد: «چگونه از مجازات گوگل رها شوم؟» اگر درباره‌ی اینکه چیزی کلاه‌سیاه است یا نه شک دارید، احتمالا آن اقدام کلاه سیاه است. استراتژی سئوی کلاه سفید رویکردی بسیار بهتر در راستای بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است. در دراز مدت این کار به سود مالی خواهد انجامید و شما می‌توانید با علم به اینکه هیچ‌گاه رتبه‌بندی‌هایتان به‌سبب یک مجازات ناخوشایند دچار افت نخواهد شد سرتان را راحت بر بالین بگذارید. پس برای عشق موتورهای جستجو هم که شده هیچ‌گاه از سئوی کلاه سیاه استفاده نکنید. به هر حال این موتورهای جستجو هستند که ما سئوگزاران را در این کسب‌وکار نگه می‌دارند.

پست های بیشتر

پست های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + پانزده =