مشاوره رایگان

نمونه کارها

تاریخ سئو و نگاهی به آینده سئو

تاریخچه و آینده سئو

تصور جهانی بدون موتورهای جستجو دشوار است. گرچه فقط دو دهه از عمر موتورهای جستجو می‌گذرد، این ابزارها با قرار دادن دانشی بی‌کران در دسترس مردم قدرت عظیمی را در اختیار آنها گذاشته‌اند. و در اختیار داشتن منبعی بی‌پایان از دانش چیزهای بسیاری را در زندگی ما دگرگون کرده است.

موتورهای جستجو شیوه‌ی کشف اطلاعات را تغییر داده‌اند. آنها شیوه‌ی ارتباط ما با دوستانمان را دگرگون کرده‌اند. و مهم‌تر از همه، آنها شیوه‌ی جستجوی ما به دنبال کالاها و خدمات را متفاوت ساخته‌اند. دیگر لازم نیست برای پی بردن به نیازهایمان آگهی‌ها را تورق کنیم. ما فعالانه و به‌صورت آنلاین درباره‌ی محصولات و خدماتی که در پی خریدشان هستیم اطلاعات جمع‌آوری می‌کنیم.

این تغییرات در رفتار مشتریان به رشد انفجاری حوزه‌ی سئو منجر شده است ، زیرا کسب‌وکارها در پی سرمایه‌گذاری بر روی مشتریان بالقوه‌ای هستند. که به‌صورت آنلاین اطلاعاتی مرتبط با محصولات و خدمات آنها را جستجو می‌کنند. امروزه تقریبا یک میلیون فرد با عنوان شغلی مرتبط با سئو در سایت لینکدین وجود دارند.

اما همزمان با تطور سئو، شکافی روزافزون میان دو دسته پدید آمد: گروهی از بازاریابان که می‌کوشند در چارچوب خطوط راهنمای گوگل باقی بمانند (تا آنجا که مقدور است) و گروهی که سعی می‌کنند الگوریتم‌ها را دور بزنند. واکنش موتورهای جستجو تغییر الگوریتم‌هایشان بود. به دفعات. گوگل می‌خواهد به شرکت‌هایی که برندهای مختلف را شکل می‌دهند و مشتریانشان را در درجه‌ی نخست اهمیت قرار می‌دهند پاداش بدهد. آنها می‌خواهند کسب‌وکارها ، محتوایی ارزشمند تولید کنند و سیگنال‌هایی مرتبط با برندشان (پیوندها و به‌اشتراک‌گذاشتن‌ها در رسانه‌های اجتماعی) به دست بیاورند. اما همچنان کسانی هستند که فکر می‌کنند بهترین راه برای کسب رتبه‌های بالا در گوگل توسل به شگرد و حیله و مطالب هرز است.

این وضعیت دائما درحال‌تغییر جستجو افراد را درباره‌ی اصل اهمیت سئو به تردید انداخته است. در همین هفته یکی از ناشران خبری این پرسش را طرح کرد که نکند سئو دیگر مرده باشد.

برای کمک به مفهوم ساختن جهان این روزهای سئو، ما تصمیم گرفتیم که در زمان به عقب برویم. در اسلایدی که در ادامه خواهد آمد، ما بعضی از بزرگترین رویدادهای تاریخ سئو در دو دهه‌ی اخیر را به تصویر کشیده‌ایم . که همه‌ی این رخدادها صنعت سئویی را که امروزه می‌شناسیم شکل داده‌اند. این اسلاید به ما نشان خواهد داد که سئو چه مسیری را پیموده است، از خبرهای پرسر و صدای مرتبط با به‌روزرسانی های گوگل تا وقایع کمتر شنیده‌ شده‌ ی‌ مرتبط با تطور سئو.

 

 

بیشتر بدانید: 31 نکته پیشرفته جست و جوی گوگل

 

 

 

بنابراین امروزه سئو چطور چیزی است؟

از طریق بازنگریستن به تاریخ سئو می‌توانیم ببینیم که تا چه حد استراتژی‌های بازاریابی برای تطبیق یافتن با الگوریتم‌های موتورهای جستجو دگرگونی یافته‌اند. امروزه گوگل به دنبال پاداش دادن به شرکت‌هایی است که  کمتر مشغول بالا و پایین کردن الگوریتم‌ها و بیشتر در پی ایجاد ارزش برای مشتریان راغب (lead) و عموم مشتریان هستند. استراتژی‌ای که گوگل این روزها عاشق آن است شامل چنین مواردی است:

  • وب سایت با تجربه‌ی کاربری خیره‌کننده . سایتی که افراد را برای استفاده‌ی بیشتر به بازگشت به سایت وا می‌دارد ، زیرا هنگام توسعه‌ی آن مشتریان بالقوه و بالفعل مدنظر قرار گرفته‌اند.
  • محتوایی که برای گروه خاصی از افراد طراحی شده است؛ افرادی که اهداف، نقاط آسیب و چالش‌های مشترکی دارند . ما این افراد را «شخصیت‌های خریدار» (buyers personas) می‌نامیم. محتوایی که همیشه در مکان و زمان مناسب در دسترس است، و به این ترتیب مفید و مرتبط است و نه مختل‌کننده‌ی ذهنیت کاربر.
  • کانال‌های اجتماعی‌ای که برای ارتباط با مشتریان و به‌قصد کمک به آنها و شاد ساختن شان استفاده می‌شوند.

اگر من بر این چیزها تمرکز کنم آیا استراتژی سئوی خوبی خواهم داشت؟ آیا ترافیک بیشتری از گوگل نصیبم خواهد شد؟ البته که بله، زیرا من در حال بنا نهادن یک برند هستم و همه‌ی ما می‌دانیم که اریک اشمیت در شرکت گوگل چه نظری درباره‌ی برندها دارد (و اگر نمی‌دانید، شاید بهتر باشد نگاهی دوباره به اسلایدی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم بیندازید).

این روزها اگر یک آژانس مرتبط با موتورهای جستجو یا شرکتی متمرکز بر بازاریابی درون‌سو باشید، تمرکز بر «سئو» در معنای سنتی آن می‌تواند به منحرف شدن نتایجتان بینجامد. به فراسوی ترفندها و شگردهای فنی‌ای که همیشه در حال انجام دادن آن بوده‌اید چشم بدوزید و این چشم‌انداز گسترده‌تر را به ذهن بیاورید:

  • هنگام طراحی استراتژی کلیدواژه‌ای‌تان، به شخصیت‌های خریدارتان و اینکه چه کلیدواژه‌هایی با آنها مرتبط است بیندیشید.

    آنها برای جستجوی اطلاعاتی که به محصولات یا خدمات شما مرتبط است از چه زبانی استفاده می‌کنند؟ در متون تبلیغاتی و پست‌های وبلاگی وب‌سایتتان از آن زبان استفاده کنید.

  • درک روشنی از آن کسانی پیدا کنید که می‌کوشید به سوی سایتتان جذب کنید.

    این کار به شما کمک خواهد کرد تجربه‌ی کاربری دوست‌داشتنی‌ای بسازید. زمانی را صرف نگریستن به آن بخش‌هایی از سایتتان کنید که نرخ درگیرسازی (engagement rate) پایین و نرخ راندن (bounce rate) بالایی دارند. آیا فرصتی برای بهتر کردن این بخش‌ها می‌بینید؟ ترافیک ورودی از دستگاه‌های موبایل با نرخی جنون‌آسا در حال افزایش است. آیا برای پی بردن به میزان ترافیک موبایل سایتتان به داده‌های تحلیلی مراجعه کرده‌اید؟ اگر این ترافیک برای شما اهمیت دارد، باید تجربه‌ی کاربری سایت موبایلتان را نیز پیش چشم داشته باشید.

 

 

بیشتر بخوانید: سئو مکانی راهنمای جامع و قدم به قدم

 

 

 

  • آیا هنگام توسعه‌ی محتوا مشتریان رؤیاییتان را در نظر داشته‌اید یا نکند برای هدف قرار دادن بعضی کلیدواژه‌ها از منابع کم‌کیفیت برای صرف تولید انبوهی از محتوا استفاده کرده‌اید؟

    محتوا واقعا مهم است. محتوای درست به کمک کردن معضلات افراد کمک می‌کند. چنین محتوایی چیزی حقیقتا ارزشمند را به افراد عرضه می‌کند. چنین چیزی فراتر از سایت وب شما امتداد می‌یابد. مردم این موضوع را در شبکه‌های اجتماعی شان به اشتراک می‌گذارند ؛ آنها سایت شما را نشان‌گذاری می‌کنند و دوستانشان را به این سایت حواله می‌دهند. محتوا باید به شما کمک کند پیوندها را جذب کنید ، محصولات یا خدمات خود را بفروشید و از هزینه‌های کسب‌وکارتان بکاهید.

  • رابطه با اینفلوئنسرها بخشی کلیدی از هر گونه استراتژی بازاریابی است.

    صنعت روابط عمومی (PR) سال‌ها است که به این نکته آگاه است ، اما شرکت‌های موتور جستجو توانایی بسیار زیادی برای وسعت بخشیدن به این روابط در جهتی کاملا تازه دارند. به کار بستن فرآیند برون‌رسی هدفمند (targeted outreach)، آنگونه که ریچارد بکستر (Richard Baxter) از سایت SEOGadget آن را معرفی کرده است، درباره‌ی محتوایتان می‌تواند به انبوهی از پیوندها، به‌اشتراک‌گذاشتن‌های اجتماعی و ارجاعات بینجامد.

  • بازاریابی دیگر یکسره عجین با ارتباط است.

    آیا از کانال‌های اجتماعی برای خوشحال کردن مشتریانتان استفاده می‌کنید؟ این کار بخشی مهم از شکل دادن یک برند واقعی برای خودتان است. برای این کار ، شما آشکارا به ابزارهای اجتماعی درست نیاز دارد.

اگر تاریخ سئو چیزی به ما آموخته باشد ، آن بزرگ شدن جهان سئو است . سئو دیگر صرفا درباره‌ی کلیدواژه‌های درست نیست. توانایی شرکت‌های سئو آن قدر است که به‌سادگی چنین تغییراتی را ایجاد می‌کنند. بسیاری از متخصصان سئو پیشاپیش این تغییر را پشت سر گذاشته‌اند. شرکت‌های سئو باید از خواب برخیزند و عطر قهوه را  احساس کنند . روز دیگری در پهنه‌ی جستجو آغاز شده است.

پست های بیشتر

پست های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + سه =