مشاوره رایگان

نمونه کارها

بیت کوین چیست ؟ بررسی بیت کوین 360 درجه و کامل

بیت کوین چیست ؟

بیت کوین چیست ؟ بیت کوین یک ارز دیجیتال است که در سال ۲۰۰۹ به دنبال سقوط و ورشکستگی بازار مسکن به وجود آمد . هویت فرد یا افرادی که این فناوری را ابداع کردند هنوز نامشخص است ، ولی اسم ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) همیشه به عنوان مبدع این فناوری مطرح شده است. و اما مهم ترین تفاوت بیت کوین چیست ؟ بیت کوین هزینه پایین معامله نسبت به مکانیسم های پرداخت آنلاین سنتی را وعده می‌دهد و برخلاف ارزهای دولتی یک مرجع فاقد مرکز (decentralized) آن را اداره می‌کند.

هیچ بیت کوین فیزیکی وجود ندارد ، بلکه فقط ترازهایی (balances) هستند که در یک دفتر کل (ledger) عمومی نگهداری می‌شوند و همه به آن دسترسی دارند ، و ، مثل دیگر معاملات بیت کوینی ، از طریق حجم زیادی از محاسبات پردازشی تأیید می‌شود . هیچ بانک یا دولتی بیت کوین منتشر نمی‌کند یا از آن حفاظت نمی‌کند . همچنین خود بیت کوین ها ، به عنوان یک کالا ، فاقد هرگونه ارزشی هستند . علیرغم اینکه بیت کوین پول قانونی نیست ولی هر روز بر محبوبیت آن افزوده می‌شود و باعث شکل‌گیری صدها ارز دیجیتال دیگر شده است ، که به طور کلی به آنها آلتکوین (Altcoin) گفته می‌شود.

بیت کوین بزرگترین ارز دیجیتال است.

برخلاف ارز بی‌پشتوانه (fiat currency)، تولید، توزیع ، خرید و فروش و ذخیره بیت کوین با استفاده از یک سیستم دفتر بدون مرکز با عنوان بلاکچین (blockchain) صورت می‌گیرد.

ارزش بیت کوین فراز و نشیب زیادی داشته است . قیمت هر بیت کوین در سال ۲۰۱۷ تقریباً به ۲۰ هزار دلار رسید ، اما اکنون (۲۰۱۹) کمتر از نصف آن است.

بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتالی که به محبوبیت رسید الهام‌بخش پروژه‌های متعدد دیگری در حوزه بلاکچین شده است.

بیشتر بخوانید: مقایسه بیت کوین و اتریوم همراه با توضیح ساده

 

بیت کوین چیست ؟ فهم بیت کوین

بیت کوین مجموعه‌ای از کامپیوترها، یا گره‌ها (node) است که کد بیت کوین را اجرا می‌کنند و بلاکچین آن را ذخیره می‌کنند. بلاکچین را می‌توان مجموعه‌ای از بلوک‌ها (block) در نظر گرفت. هر بلوک حاوی مجموعه ای از معاملات است. چون تمام این کامپیوترهایی که بلاکچین را اجرا می‌کنند دارای فهرست مشابهی از بلوک‌ها و تراکنش‌ها (transaction) هستند ، و می‌توانند پر شدن بلوک های جدید با تراکنش های بیت کوینی جدید را به وضوح ببینند، هیچ کس نمی‌تواند سیستم را گول بزند . تمام افراد ، چه یک «گره» بیت کوین را اجرا کنند چه نه ، می‌توانند این معاملات را به صورت زنده تماشا کنند . یک بازیگر بد برای انجام عملی خلافکارانه باید از ۵۱٪ قدرت پردازشی که بیت کوین را می‌سازد استفاده کند. تا ماه مه بیت کوین حدود ۴۷ هزار گره دارد و این رقم در حال افزایش است ، که باعث می‌شود چنین حمله‌ای تقریباً ناممکن باشد .

در صورت اتفاق افتادن چنین حمله‌ای ، گره ‌های بیت کوین ، یا کسانی که با کامپیوتر خود در شبکه بیت کوین حضور دارند، احتمالا به یک بلاکچین جدید منشعب می‌شوند و تلاش بازیگر بد را بی‌ثمر می‌کنند.

بیت کوین یک نوع ارز دیجیتال است. ترازهای توکن‌های (tokens) بیتکوین با استفاده از «کلیدهای» عمومی و خصوصی حفظ می‌شوند، که رشته‌هایی طولانی از اعداد و حروف هستند و از طریق الگوریتم رمزنگاری ریاضی که برای ایجاد این رشته ها استفاده شده است به هم پیوند داده شده‌اند. کلید عمومی (که مثل شماره حساب بانکی است) به عنوان آدرسی عمل می‌کند که برای تمام افراد در سراسر جهان قابل رؤیت است و دیگران می‌توانند به آن بیت کوین واریز کنند . کلید خصوصی (که مثل رمز عابر بانک است) یک آدرس مخفی است که فقط برای تأیید نقل و انتقالات بیت کوینی از آن استفاده می‌شود . نباید کلیدهای بیت کوین را با کیف بیت کوین اشتباه گرفت. کیف یک ابزار فیزیکی یا دیجیتالی است که داد و ستد بیت کوین را تسهیل می‌کند و به کاربرها امکان می‌دهد مالکیت بیت کوین‌ها را ردگیری کنند. اصطلاح «کیف» کمی گمراه‌کننده است، چون ماهیت فاقد مرکز بودن بیت کوین به این معنی است که هیچوقت «در» یک کیف ذخیره نمی‌شود، بلکه این کار بر روی یک بلاکچین انجام می‌شود.

نکته نگارشی: کلمه بیت کوین در اشاره به مفهوم یا موجودیت بیت کوین با حرف بزرگ نوشته می‌شود (Bitcoin)، و در اشاره به مقدار ارز (مثلا « I traded 20 bitcoin » من ۲۰ بیت کوین خریدم (فروختم) یا خود واحدها با حرف کوچک نوشته می شود . شکل جمع می‌تواند bitcoin یا bitcoins باشد. همچنین بیت کوین اغلب به صورت BTC نوشته می‌شود.

بیت کوین چگونه عمل می‌کند و چقدر بیت کوین برای استخراج باقی مانده است ؟

بیت کوین از اولین فناوری هایی است که از فناوری همتا به همتا (peer-to-peer) برای تسهیل پرداخت‌های سریع استفاده کرده است . افراد و شرکت‌های مستقلی که قدرت پردازش اصلی را در اختیار دارند و در شبکه بیت کوین مشارکت دارند از گره‌ها یا استخراج کننده ها (miners) تشکیل شده‌اند. انگیزه استخراج کننده ها ، یا افرادی که تراکنش‌ها در بلاکچین را پردازش می‌کنند پاداش‌ها (عرضه بیت کوین جدید) و هزینه‌های تراکنش است که به صورت بیت کوین پرداخت می‌شود . این استخراج‌کننده‌ها را می‌توان مراجع فاقد مرکزی در نظر گرفت که به شبکه بیت کوین اعتبار می‌بخشند . بیت کوین جدید با سرعتی ثابت ، ولی همیشه در حال کاهش ، به استخراج کننده ها عرضه می‌شود ، به شکلی که کل موجودی بیت کوین به ۲۱ میلیون برسد . تا ژوئیه ۲۰۲۰ ، تقریباً ۳ میلیون بیت کوین وجود دارد که باید استخراج شوند . به این ترتیب، بیت کوین (و هر ارز دیجیتال دیگر که با فرایندی مشابه منتشر می‌شود) متفاوت از ارز بی‌پشتوانه عمل می‌کند . در سیستم‌های بانکداری مرکزی، ارز با نرخی مطابق با رشد کالاها عرضه می‌شود تا ثبات قیمت حفظ شود، در حالی که یک سیستم فاقد مرکز مانند بیت کوین ، نرخ عرضه را از قبل و طبق یک الگوریتم تعیین می‌کند.

استخراج بیتکوین فرایندی است که از طریق آن بیتکوین‌ها وارد چرخه می‌شوند . معمولاً استخراج کردن نیازمند حل یک پازل محاسباتی سخت است تا یک بلوک جدید کشف شود ، که به بلاکچین اضافه می‌شود . استخراج کردن ، با تأیید سوابق تراکنش و اضافه کردن به آن ، به بلاکچین کمک می‌کند . برای اضافه کردن بلوک‌ها به بلاکچین ، استخراج کننده‌ ها پاداشی را به صورت بیت کوین های جدید دریافت می‌کنند ؛ این پاداش هر ۲۱۰ هزار بلوک نصف می‌شود . در سال ۲۰۰۹ پاداش بلوک ۵۰ بیت کوین جدید بود ، این پاداش در حال حاضر ۱۲.۵ بیتکوین جدید است . در ۱۱ مه ۲۰۲۰ این پاداش باز هم نصف شد و به ۶.۲۵ بیتکوین جدید کاهش پیدا کرد . از سخت‌افزارهای متعددی می‌توان برای استخراج کردن بیت کوین استفاده کرد ، اما بعضی از آنها پاداش‌های بیشتری دارند. تراشه‌های کامپیوتری با عنوان Application-Specific Integrated Circuits ) ASIC)  و واحدهای پردازش پیشرفته‌تری مثل Graphic Processing Units) GPUs) می‌توانند به پاداش‌های بیشتری دست پیدا کنند. به این پردازشگراهای پیشرفته استخراج «mining rigs» می‌گویند.

یک بیت کوین به هشت قسمت اعشاری تقسیم می‌شود (۱۰۰ میلیونوم یک بیت کوین) و به این کوچکترین واحد یک ساتوشی (Satoshi) می‌گویند. در صورت لزوم، و اگر استخراج‌کننده‌های دخیل تغییر را بپذیرند، ممکن است بیت کوین به قسمت‌های اعشاری بیشتری هم تقسیم شود.

بیشتر بخوانید: چرا پرداخت با بیتکوین بهتر است؟

نقطه آغاز Bitcoin

۱۸ آگوست ۲۰۰۸: دامنه bitcoin.org ثبت می‌شود. امروز این دامنه « WhoisGuard Protected» است، به این معنی که هویت فردی که آن را ثبت کرده است یک چیز سری است.

۳۱ اکتبر ۲۰۰۸: فرد یا گروهی با استفاده از اسم ساتوشی ناکاموتو در لیست Cryptography Mailing در وب‌سایت metzdowd.com اعلام می‌کند که «من بر روی یک سیستم پول الکترونیک کار کرده‌ام که تماما همتا به همتا است و هیچ طرف ثالث معتبری ندارد». این اعلامیه با عنوان « بیت کوین : یک سیستم پول الکترونیک همتا به همتا » (Bitcoin: A Peer-to-Peer Electronic Cash System) در وب‌سایت bitcoin.org منتشر شد و به منشور بیت کوین تبدیل شد.

۳ ژانویه ۲۰۰۹: اولین بلوک بیت کوین استخراج می‌شود (Block 0)، که به «بلوک منشأ» (genesis block) هم معروف است و حاوی این متن است: «The Times 03/Jan/2009 Chancellor on brink of second bailout for banks»، شاید به عنوان مدرکی برای اثبات اینکه این بلوک در این تاریخ یا بعد از آن استخراج شده است، و شاید به عنوان یک نظر سیاسی در رابطه با حوادث بانکی سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹.

۸ ژانویه ۲۰۰۹: اولین نسخه از نرم‌افزار بیت کوین در فهرست The Cryptography Mailing قرار می‌گیرد

۹ ژانویه ۲۰۰۹: بلوک ۱ استخراج می‌شود ، و استخراج بیت کوین فورا شروع می‌شود.

چه کسی BTC را اختراع کرد ؟

هویت فردی که بیت کوین را اختراع کرده است نامشخص است، یا حداقل کسی از آن مطمئن نیست. ساتوشی ناکاموتو تنها اسمی است که به فرد یا گروهی که اولین گزارش بیت کوین را در سال ۲۰۰۸ منتشر کرد و بر روی نرم‌افزار آن که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد کار کرد نسبت داده می‌شود. از آن زمان افراد زیادی مدعی ابداع بیت کوین بوده‌اند ، اما تا مه ۲۰۲۰ هویت اصلی ساتوشی همچنان نامشخص است.

قبل از ساتوشی

اگرچه ادعای رسانه‌ها در اینکه ساتوشی ناکاموتو یک نابغه گوشه‌گیر و فداکار است که بیت کوین را از هیچ به وجود آورده است ، ادعایی جذاب است ، ولی اینگونه اختراعات معمولا از هیچ به وجود نمی‌آیند . تمام کشفیات علمی مهم ، هرچند که اصیل هم به نظر برسند ، بر اساس پژوهش‌های قبلی شکل گرفته‌اند . پیش‌درآمدهای بیت کوین : هش‌کش (Hashcash) که در سال ۱۹۹۷ توسط آدام بلاک ، بی‌مانی (b-money) توسط وی دای، bit gold توسط نیک زابو و Reusable Proof of Work توسط هال فینی ابداع شدند . در خود گزارش بیت کوین ، هش ‌کش و بی‌مانی و کارهای دیگری ذکر شده‌اند . جای تعجب هم ندارد که حدس زده می‌شود بسیاری از افرادی که در پشت این پروژه‌ها بوده‌اند در خلق بیت کوین هم نقش داشته‌اند.

دلیل ناشناسی ساتوشی مخترع بیت کوین چیست ؟

چند دلیل وجود دارد که خالق یا خالقان بیت کوین هویت خود را مخفی نگه داشته‌اند . اولین دلیل حریم شخصی است . چون بیت کوین به محبوبیت زیادی دست پیدا کرده است، و به یک پدیده جهانی تبدیل شده است ، به احتمال زیاد رسانه‌ها و دولت‌ها توجه زیادی به ساتوشی می‌کردند .

دلیل دیگر پتانسیل بیت کوین برای ایجاد اخلال در سیستم‌های فعلی بانکی و پولی است. اگر همه از بیت کوین استفاده کنند این سیستم بر ارزهای بی‌پشتوانه کشورها غلبه خواهد کرد . این تهدید باعث می‌شود که دولت‌ها علیه خالق بیت کوین اقدام قانونی کنند.

دلیل دیگر امنیت و ایمنی است . فقط در سال ۲۰۰۹ ، ۳۲ هزار و ۴۸۹ بلوک استخراج شدند ؛ با توجه به اینکه پاداش هر بلوک ۵۰ بیتکوین بود ، سود آن ۱,۶۲۴,۵۰۰ بیت کوین بود ، که امروز (۲۵ اکتبر ۲۰۱۹) ۱۳,۹ دلار ارزش دارد . می‌توان گفت که در کل سال ۲۰۰۹ فقط ساتوشی و چند نفر دیگر بیت کوین استخراج کرده‌اند و اینکه آنها اکثر بیتکوین‌ها را در اختیار دارند. کسی که این همه بیتکوین دارد ممکن است به هدفی برای افراد خلافکار تبدیل شود، به خصوص از آنجا که بیتکوین‌ها بیشتر شبیه پول نقد هستند تا سهام، و کلیدهای شخصی که برای خرج کردن لازم هستند را می‌توان بر روی کاغذ چاپ کرد. اگرچه مخترع بیتکوین احتمالا احتیاط‌های لازم برای غیر قابل ردیابی بودن هرگونه اخاذی را انجام داده است، ولی ناشناس ماندن راه بسیار خوبی برای ساتوشی است تا از دست چنین افرادی در امان بماند.

دریافت Bitcoin به عنوان پرداخت

در خیلی از فروشگاه‌ها و ارائه‌دهنده‌های خدمات، بیتکوین به عنوان شیوه‌ای از پرداخت پذیرفته شده است. اگر یک مغازه ابزارفروشی دارید بر روی در مغازه خود بنویسید «در اینجا بیتکوین پذیرفته می‌شود» و خیلی از مشتری‌های شما ممکن است از این روش برای خرید استفاده کنند. این معاملات را می‌توان با استفاده از پایانه‌های سخت‌افزاری یا آدرس کیف پول از طریق بارکدها و برنامه‌های صفحات لمسی مدیریت کرد. یک کسب و کار آنلاین به آسانی می‌تواند با اضافه کردن این گزینه پرداخت به کارت‌های اعتباری، PayPal و و سایر موارد از بیتکوین استفاده کند.

کار کردن در قبال بیت کوین

کسانی که شغل آزاد دارند می‌توانند در قبال کاری که می‌کنند بیت کوین دریافت کنند . راه‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارد، مثل ایجاد یک سرویس اینترنتی و اضافه کردن آدرس کیف به سایت به عنوان شکلی از پرداخت. سایت‌های شغل‌یابی زیادی هستند که کارشان فقط ارز دیجیتال است:

Cryptogrind جویندگان کار و کارفرماهای احتمالی را از طریق وب سایت خود کنار هم جمع می‌کند

Coinality شغل‌هایی مثل فریلنسرینگ ، و شغل‌های پاره‌وقت و تمام‌وقت را معرفی می‌کند که حقوق آنها به صورت بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال مثل Litecoin و Dogecoin است.

Jobs4Bitcoins بخشی از سایت reddit

BitGigs

Bitwage گزینه‌ای دارد که در آن درصدی از چک حقوق شما به بیت کوین تبدیل می‌شود و به آدرس کیف شما ارسال می‌شود

سرمایه‌گذاری در بیت کوین

حامیان زیادی وجود دارند که معتقدند ارز دیجیتال آینده تجارت است . خیلی از افرادی که از بیت کوین حمایت می‌کنند بر این باورند که این ارز شکل‌گیری یک سیستم پرداخت سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر برای مبادلات در سراسر جهان را تسهیل می‌کند. اگرچه بیت کوین تحت حمایت هیچ دولت یا بانک مرکزی نیست ولی می‌توان آن را با ارزهای سنتی مبادله کرد. در واقع نرخ تبادل بالای آن در برابر دلار است که سرمایه‌گذارها و تاجران را به ارزهای اینچنینی جذب کرده است. از دلایل اصلی رشد ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین این است که آنها می‌توانند جایگزینی برای پول بی‌پشتوانه ملی و کالاهای سنتی مثل طلا باشند.

در مارس ۲۰۱۴، اداره کل مالیات‌های آمریکا اعلام کرد که تمام ارزهای مجازی ، ‌از جمله بیت کوین ، در مقام دارایی و نه ارز، مشمول مالیات هستند. سود و ضرر بیت کوین در مقام سرمایه به عنوان سود و ضرر سرمایه پذیرفته می‌شود. فروش بیت کوینی که استخراج یا از طرف ثالثی خریداری کرده‌اید، یا استفاده از بیت کوین برای خرید کالاها یا خدمات ، از جمله تراکنش‌های مشمول مالیات هستند.

مثل هر دارایی دیگری، اصل خرید با قیمت پایین و فروش با قیمت بالا در مورد بیت کوین هم اعمال می‌شود . پرطرفدارترین راه انباشت کردن ارز ، سرمایه‌گذاری روی یک تبادل بیت کوینی است ، ولی راه‌های دیگری هم برای به دست آوردن و تصاحب بیت کوین وجود دارد.

ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بیت کوین

اگرچه بیت کوین به عنوان یک مشارکت در سرمایه عادی طراحی نشده است (یعنی هیچ سهمی عرضه نشده است) ولی بعضی سرمایه‌گذارها بعد از آنکه ارزش این ارز در مه ۲۰۱۱ و مجددا در نوامبر ۲۰۱۳ افزایش پیدا کرد جذب آن شدند. بنابراین بعضی افراد بیت کوین را با هدف سرمایه‌گذاری می‌خرند ، تا به عنوان یک ابزار تبادل .

با این وجود نبود یک ارزش تضمینی و ماهیت دیجیتالی بودن آن به این معنی است که خرید و استفاده از بیت کوین دارای ریسک‌های ذاتی است. کمیسیون اوراق بهادار و مبادلات ایالات متحده (Securities and Exchange Commission (SEC ، سازمان تنظیم مقررات مالی (Financial Industry Regulatory Authority (FINRA ، دفتر حمایت مالی از مصرف‌کننده‌گان (Consumer Financial Protection Bureau (CFPB  و سازمان‌های دیگر هشدارهایی در این باره مطرح کرده‌اند.

مفهوم ارز مجازی یک مفهوم نسبتاً تازه است و در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌های سنتی، بیت کوین سابقه چندان طولانی یا اعتباری برای حمایت از خود ندارد. بیت کوین با محبوبیت روزافزونی که دارد، کم کم دارد از حالت آزمایشی بودن خارج می‌شود. اما بعد از ۱۰ سال، مثل هر ارز دیجیتال دیگری، در مرحله توسعه قرار دارد و دائما در حال تکامل است. باری سیلبرت (Barry Silbert) مدیر عامل گروه ارز دیجیتال (Digital Currency Group) که در کار ساخت شرکت‌های بیت کوین و بلاکچین و سرمایه‌گذاری در آنها است در این باره می‌گوید که « این سرمایه‌گذاری دارای بالاترین ریسک و بالاترین سود قابل‌تصور است ».

تنظیم ریسک BTC

کسانی که ریسک‌پذیر نیستند نباید در بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند. بیت کوین رقیبی برای ارز دولتی است و ممکن است از آن برای معاملات بازار سیاه ، پول‌شویی ، فعالیت‌های غیرقانونی یا فرار از مالیات استفاده شود. در نتیجه ممکن بعضی دولت‌ها به دنبال تنظیم ، محدود کردن یا ممنوع کردن استفاده و فروش از بیت کوین‌ها باشند ، و بعضی از آنها هم این کار را انجام داده‌اند. بعضی دولت‌ها راه حل‌های مختلفی را عنوان کرده‌اند. برای مثال در سال ۲۰۱۵، اداره امور مالی نیویورک (New York State Department of Financial Services) مقرراتی را تصویب کرد که در آن از شرکت‌های دخیل در خرید، فروش، انتقال یا ذخیره بیت کوین خواسته می‌شود تا هویت مشتری‌ها را ثبت کنند، یک مسؤول تطبیق (compliance officer) داشته باشند و اندوخته سرمایه‌ای (capital reserve) را حفظ کنند. معاملات با ارزش ۱۰ هزار دلار و بالاتر باید ثبت و گزارش شوند.

نبود مقرراتی یکپارچه در مورد بیت کوین (و دیگر ارزهای مجازی) باعث تردیدهایی در رابطه با طول عمر ، نقدینگی و جهانی بودن آن شده است.

ریسک امنیت بیت کوین

بیشتر افرادی که صاحب بیت کوین هستند یا از آن استفاده می‌کنند از طریق عملیات‌های استخراج به توکن خود دست پیدا نکرده‌اند . بلکه آنها بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال را بر روی بازارهای آنلاین با عنوان تبادلات بیت کوین (Bitcoin exchanges) خرید و فروش می‌کنند. تبادلات بیت کوینی تماما دیجیتال هستند و مثل هر سیستم مجازی دیگری در خطر هک شدن، بدافزارها و اشکالات فنی هستند. اگر یک دزد به هارد کامپیوتر بیت کوین فردی دست پیدا کند می‌تواند کلید رمزنگاری او را بدزدد و بیت کوین‌های دزدیده‌شده را به حساب دیگری انتقال دهد. (کاربرها تنها زمانی می‌توانند از این اتفاق جلوگیری کنند که بیت کوین‌ها در کامپیوتری ذخیره شده باشند که به اینترنت متصل نباشد، یا اینکه از یک کیف پول کاغذی استفاده کنند . پرینت کردن کلیدها و آدرس‌های خصوصی بیت کوین یا اینکه اصلا آنها را در کامپیوتر ذخیره نکنند.) همچنین هکرها می‌توانند تبادلات بیت کوینی را هدف بگیرند و به هزاران حساب و کیف پول که بیت کوین ‌ها در آنها ذخیره شده‌اند دسترسی پیدا کنند . از هک‌های مشهوری که اتقاق افتاده است در سال ۲۰۱۴ بوده است که در ان Mt. Gox، یک مؤسسه تبادل بیت کوینی در ژاپن ، مجبور شد بعد از دزدیده شدن میلیون‌ها دلار بیت کوین تعطیل شود.

این زمانی مسئله‌ساز است که بدانید معاملات بیت کوینی دائمی و غیرقابل بازگشت هستند. تبادل با بیت کوین مثل تبادل با پول است: هر معامله‌ای که با بیت کوین انجام می‌شود تنها در صورتی قابل برگشت است که فرد دریافت‌کننده آن را بازگرداند. برخلاف کارت‌های اعتباری یا کارت بدهی، هیچ طرف ثالث یا پردازشگری برای پرداخت وجود ندارد و در صورت رخ دادن هر مشکلی هیچ حفاظتی از شما نمی‌شود.

تضمین ریسک

شرکت حمایت از سرمایه‌گذاری اوراق بهادار (Securities Investor Protection Corporation) بعضی سرمایه‌گذاری‌ها را تضمین کرده است. شرکت بیمه سپرده فدرال (Federal Deposit Insurance Corporation (FDIC)) حساب‌های بانکی عادی را تا مبالغ مشخصی تضمین کرده‌اند. به طور کلی، تبادلات و حساب‌های بیت کوینی تحت حمایت هیچ برنامه فدرال یا دولتی نیستند. در سال ۲۰۱۹، SFOX، دلال و پلتفرم اصلی، اعلام کرد که می‌تواند سرمایه‌گذاران را با بیمه FDIC بیمه کند، ولی فقط برای تراکنش‌هایی که با پول نقد انجام می‌شوند.

ریسک کلاهبرداری بیت کوینی

اگرچه بیت کوین از کدگذاری شخصی برای تأیید صاحبان و ثبت تراکنش‌ها استفاده می‌کند، ولی کلاهبردارها ممکن است اقدام به فروش بیت کوین‌های جعلی بکنند. مثلا در ژوئیه ۲۰۱۳، SEC علیه شخصی که مسئول یک ترفند پانزی (Ponzi scheme) بود شکایت کرد. همچنین شواهدی در مورد دستکاری قیمت بیت کوین وجود داشته است.

ریسک بازار

مثل هر سرمایه‌گذاری دیگری ، ارزش بیت کوین دارای نوسان است . ارزش این ارز در عمر کوتاه آن دچار افزایش‌ها و کاهش‌های چشمگیری شده است. چون می‌توان بیت کوین را با حجم زیادی خرید و فروش کرد قیمت آن خیلی به اخبار حساس است. براساس دفتر حمایت مالی از مصرف‌کننده‌گان ، قیمت بیت کوین در طی یک روز در سال ۲۰۱۶ ، ۶۱ درصد سقوط کرد ، و رکود کاهش قیمت در سال ۲۰۱۴ هشتاد درصد بود.

اگر افراد کمی بیت کوین را به عنوان یک ارز بپذیرند ، این واحدهای دیجیتال ممکن است ارزش خود را از دست بدهند . در واقع گمان می‌رفت که وقتی قیمت آن از بالاترین میزان در اواخر ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ سقوط کرد، « حباب بیتکوین » شکسته شده است. در حال حاضر رقابت زیادی وجود دارد و اگرچه بیت کوین به لطف شهرت خود برتری زیادی نسبت به دیگر ارزهای دیجیتال دارد، اما یک انقلاب فنی به شکل یک ارز مجازی بهتر همیشه تهدیدی برای آن است.

ریسک مالیات بیت کوین

چون بیت کوین فاقد صلاحیت گنجانده شدن در هرگونه حساب مزایای مالیات بازنشستگی است ، هیچ گزینه قانونی و مناسبی برای حفاظت از سرمایه‌گذاری‌ها در برابر مالیات وجود ندارد.

انشعاب‌های بیت کوین

در سال‌های اولیه شروع بیتکوین موارد متعددی بوده است که در آنها اختلافات بین دسته استخراج‌کننده‌ها و توسعه‌دهنده‌ها باعث ایجاد دودستگی در جامعه ارز دیجیتال شده است. در برخی از این موارد، گروه‌هایی از کاربران و استخراج‌کننده‌های بیتکوین اقدام به تغییر خود پروتکل بیتکوین کرده‌اند. این فرایند با عنوان «منشعب شدن» (forking) شناخته می‌شود و معمولا باعث ایجاد نوع جدیدی از بیتکوین با اسم جدیدی می‌شود. این تقسیم‌بندی می‌تواند به صورت یک «انشعاب سخت» (hard fork) باشد که در آن یک کوین جدید در سابقه تراکنش با بیتکوین سهیم می‌شود و این کار تا یک نقطه تقسیم مشخص ادامه پیدا می‌کند، و در این نقطه یک توکن جدید ایجاد می‌شود. از جمله ارزهای دیجیتالی که در نتیجه انشعاب سخت ایجاد شده‌اند می‌توان به Bitcoin Cash (آگوست ۲۰۱۷)، Bitcoin Gold (اکتبر ۲۰۱۷) و Bitcoin SV (نوامبر ۲۰۱۷) اشاره کرد. یک «انشعاب نرم» (soft fork) تغییری در پروتکل است که همچنان با قواعد سیستم قبلی سازگار است. یکی از نتایج انشعاب نرم افزایش میزان کلی بلوک‌ها بوده است.

امیدواریم در این مقاله پرسش شما در قبال بیت کوین چیست را پاسخ داده باشیم. میتوانید نظرات خود را در بخش دیدگاه مقاله ثبت نمایید.

پست های بیشتر

پست های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =