مشاوره رایگان

چرا پرداخت با بیتکوین بهتر است؟

انجام پرداخت ها ، تراکنش­ها و داد و ستدها با بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر دارای مزایای زیادی نسبت به ارزهای بی­ پشتوانه (fiat currencies) است. اگرچه یک دهه از عمر ارزهای دیجیتال می­گذرد ولی چشم­انداز آنها همیشه در حال تغییر است و بیشتر توکن­ها (token) به عنوان یک وسیله مبادله هنوز در فاز آزمایشی قرار دارند، و کاربرها باید مزایا و معایب آنها را بسنجند. با این وجود طراحی بیت کوین به شکلی است که مزایای متعددی نسبت به دیگر روش­های پرداخت دارد . ما این مزایا را به دقت بررسی می­کنیم ، ولی قبل از آن بهتر است بدانیم اصلا بیت کوین چیست . با درک بهتر نحوه طراحی بیت کوین ، دیدن مزایای پرداخت با بیت کوین آسان­تر است.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک سیستم ارز دیجیتال فاقد مرکز و همتا به همتا (peer-to-peer) است ، که به کاربرهای آنلاین امکان می­دهد تراکنش­ها و مبادلات را از طریق واحدهای تبادلاتی دیجیتال به نام بیت کوین یا به اختصار BTC انجام بدهند. شبکه بیت کوین که در سال 2009 توسط یک ماهیت مرموز با نام ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) آغاز شد، بر فضای ارز دیجیتال تسلط پیدا کرده است و برای بسیاری از از دنبال­ کننده­ های آلتکوین­­ ها (altcoins: تمام ارزهای دیجیتال از آغاز بیتکوین) جایگزینی برای ارزهای دولتی مثل دلار، یورو یا کالاهایی مثل طلا و نقره است.

پرسشی که در ابتدا مطرح می­شود این است که با وجود ابزار سنتی متعدد پرداخت چه نیازی به بیتکوین است. یکی از ویژگی­های اصلی بیت کوین فاقد مرکز بودن آن است. به این معنی که هیچ مرجع مرکزی آن را کنترل یا تنظیم نمی­کند. این ویژگی باعث تمایز آن از ارزهای بی­پشتوانه ای شده است. پرداخت­های بیت کوینی از طریق یک شبکه خصوصی از کامپیوترهایی که به وسیله یک دفتر کل (ledger) به هم وصل شده­ اند انجام می­گیرد. هر تراکنشی به طور همزمان در یک « بلاکچین » در هر کامپیوتر که تمام حساب­ها را آپدیت می­کند و آنها را در جریان این تراکنش قرار می­دهد ثبت می­شود. بلاکچین به عنوان یک دفتر مشترک عمل م­کند و نیاز به وجود هرگونه مرجع مرکزی برای ثبت چنین سوابقی را برطرف می­کند.

برخلاف ارزهای بی پشتوانه ، بیتکوین‌ها توسط یک بانک یا دولت مرکزی منتشر نمی‌شوند. بلکه یا توسط یک کامپیوتر از طریق فرایند حل الگوریتم‌های ریاضی بسیار پیچیده به منظور تأیید بلوک‌های تراکنش که به بلاکچین اضافه می‌شوند «استخراج» می‌شوند، یا با ارزهای ملی استاندارد خریداری می‌شوند و در یک «کیف پول بیتکوینی» قرار داده می‌شوند که از طریق یک موبایل هوشمند یا کامپیوتر قابل‌دسترسی هستند.

 

 

 

بیشتر بدانید: مقایسه بیت کوین و اتریوم همراه با توضیح ساده

 

 

 

مزایای بیتکوین

حالا که نمایی کلی از بیتکوین به دست آوردیم بهتر می‌توانیم مزایای بالقوه آن برای کاربران خود را بفهمیم.

۱. استقلال کاربر

مزیت اصلی بیتکوین برای بسیاری از کاربرها، و در واقع از ارکان اصلی ارزهای دیجیتال به طور کلی، استقلال است. ارزهای دیجیتال، حداقل در مقام نظر، نسبت به ارزهای بی‌پشتوانه استقلال بیشتری به کاربرهای خود می‌دهد. آنها می‌تواند بدون روبرو شدن با یک مرجع واسط مثل بانک یا دولت، نحوه خرج کردن پول خود را مدیریت و کنترل کنند.

۲. ناشناس‌بودن

خریدهایی که با بیتکوین انجام می‌شوند تقریبا ناشناس هستند. در صورتی که یک کاربر تراکنش‌های بیتکوینی خود را علنی نکند، هویت او را نمی‌توان بر اساس خریدهایی که انجام می‌دهد شناسایی کرد، درست مثل خریدهای نقدی. در واقع آدرس بیتکوینی که برای هر خرید ایجاد می‌شود با هر تراکنش کاملا تغییر می‌کند. این به آن معنی نیست که تراکنش‌های بیتکوینی واقعا ناشناس یا غیرقابل‌ردیابی هستند، بلکه پیوند آنها با هویت فرد کمتر از شیوه‌های سنتی پرداخت است.

۳. همتا به همتا بودن

سیستم پرداخت بیتکوین کاملا همتا به همتا است، به این معنی که کاربرها می‌توانند تراکنش‌ها را با هر کسی در سراسر جهان بدون نیاز به تأیید یک منبع یا مرجع خارجی انجام دهند.

 

 

 

بیشتر بدانید: معرفی 10 ارز دیجیتال به غیر از بیت کوین

 

 

 

۴. حذف هزینه‌های بانکی

اگرچه هزینه‌های موسوم به «سازنده» (maker) و «گیرنده» (taker)، و هزینه‌های سپرده و برداشت، در تبادلات ارزهای دیجیتال موضوعی استاندارد تلقی می‌شود، کاربرهای بیت کوین با هزینه‌های بانکی سنتی مربوط به تراکنش‌های ارزهای بی‌پشتوانه روبرو نیستند. این یعنی هیچ هزینه نگهداری یا حداقل تراز، هزینه‌های اضافه‌برداشت و هیچ هزینه سپرده برگشت خورده ، وجود ندارد.

۵. هزینه‌های بسیار پایین برای تراکنش‌های بین‌المللی

تراکنش‌های استاندارد و خریدهای خارجی معمولا هزینه‌های زیادی دارند. چون تراکنش‌های بیتکوینی ، هیچ مؤسسه یا دولت واسطی ندارند . هزینه‌های این گونه تراکنش‌ها بسیار پایین است. این می‌تواند برای مسافران مزیت بسیار مهمی باشد. همچنین تراکنش‌های بیتکوینی خیلی سریع اتفاق می‌افتند و نیازی به تأیید مراجع یا انتظار زیادی ندارند.

۶. پرداخت‌های سیار

مثل خیلی از سیستم‌های پرداخت آنلاین، کاربرهای بیتکوین می‌توانند در صورت دسترسی به اینترنت در هر جایی از جهان تراکنش انجام بدهند. این یعنی اینکه خریداران مجبور نیستند برای خرید به بانک یا یک مغازه مراجعه کنند. یا این وجود، بر خلاف پرداخت‌های آنلاینی که با کارت‌های اعتباری انجام می‌شود، به هیچ اطلاعات شخصی برای کامل کردن تراکنش نیازی نیست.

۷. قابلیت دسترسی

چون کاربرها می‌توانند فقط با یک موبایل یا کامپیوتر بیتکوین ارسال و دریافت کنند، به لحاظ نظری بیتکوین برای همه قابل‌دسترسی است، بدون اینکه به سیسمتم‌های بانکی سنتی، کارت اعتباری یا هر روش پرداخت دیگری نیاز داشته باشد.

پست های بیشتر

پست های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − 10 =