مشاوره رایگان

نمونه کارها

مقایسه بیت کوین و اتریوم همراه با توضیح ساده

مقایسه بیت کوین و اتریوم

بیتکوین در برابر اتریوم

اتر (Ether یا ETH)، ارز دیجیتال شبکه اتریوم (Ethereum)، مسلما دومین ارز دیجیتال پرطرفدار بعد از بیتکوین است. در واقع به عنوان دومین ارز دیجیتال بزرگ، مقایسه بیت کوین و اتریوم یک موضوع طبیعی است.

اتریوم و بیتکوین شباهت‌های زیادی با هم دارند: هر دو یک نوع ارز دیجیتال هستند که از طریق تبادلات آنلاین داد و ستد می‌شوند و در انواع مختلفی از کیف‌های ارز دیجیتال ذخیره می‌شوند. هر دوی این توکن‌ها (token) فاقد مرکز هستند، به این معنی که توسط یک بانک مرکزی یا مرجعی دیگر منتشر و تنظیم نمی‌شوند. هر دو از فناوری دفتر کل توزیع‌شده (distributed ledger) با عنوان بلاکچین (blockchain) استفاده می‌کنند. با این وجود تفاوت‌هایی  مهم زیادی هم بین این دو ارز دیجیتال پرطرفدار وجود دارد. در ادامه به مقایسه بیت کوین و اتریوم میپردازیم و شباهت‌ها و تفاوت‌های مهم بین بیتکوین و اتریوم را بیان میکنیم.

بیتکوین حاکی از ظهور شکل کاملا جدیدی از پول دیجیتال که در خارج از کنترل هرگونه دولت یا شرکتی عمل می‌کند بود.

با گذشت زمان افراد پی بردند که نوآوری زیربنایی بیتکوین، یعنی بلاکچین، کاربردهای متعدد دیگری هم دارد.

اتریوم استفاده از فناوری بلاکچین را نه فقط به منظور ایجاد یک شبکه پرداخت فاقد مرکز، بلکه استفاده از آن برای ذخیره کردن کدهای کامپیوتری که می‌توان از آنها برای تحکیم بخشیدن به قراردادهای مالی و برنامه‌های فاقد مرکز استفاده کرد را ، مطرح کرد.

نیروی فعالیت قراردادها و برنامه‌های اتریوم را اتر، ارز شبکه اتریوم، تأمین می‌کند.

هدف از ایجاد اتر تکمیل کردن بیتکوین بود و نه رقابت با آن، اما در هر حال به عنوان رقیبی برای آن مطرح شده است.

مقدمات بیتکوین

بیتکوین در ژانویه ۲۰۰۹ شروع شد. بیتکوین ایده جدیدی بود که توسط فردی مرموز به نام ساتوشی ناکاموتو مطرح شد: یک ارز آنلاین بدون هرگونه مرجع مرکزی. هیچ گونه بیتکوین فیزیکی وجود ندارد، بلکه فقط ترازهایی هستند که با یک دفتر کل (ledger) عمومی رمزنگاری‌شده پیوند خورده‌اند. اگرچه بیتکوین اولین ارز دیجیتال انلاین نبوده است، ولی موفق ترین در نوع خود بوده است ، و خیلی‌ها آن را پیش ‌درآمدی برای تمام ارزهای دیجیتالی می‌دانند که در یک دهه گذشته توسعه یافته‌اند.

در طی چند سال اخیر مفهوم یک ارز مجازی فاقد مرکز در بین بسیاری از نهادهای تنظیمی و دولتی مورد پذیرش قرار گرفته است. اگرچه ارز دیجیتال هنوز به عنوان یک شیوه پرداخت به صورت رسمی پذیرفته نشده است، ولی توانسته است موقعیت مناسبی برای خود فراهم کند و علیرغم کنترل شدید و بحث‌های پیرامون آن ، در کنار سیستم مالی موجود به زندگی خود ادامه دهد.

در اوایل رونق گرفتن ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۷، ارزش بازار بیتکوین نزدیک به ۸۷٪ از کل بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده بود.

مقدمات اتریوم

از فناوری بلاکچین برای ساخت برنامه‌هایی استفاده شده است که از صرف شکل دادن به یک ارز دیجیتال فراتر رفته‌اند. اتریوم که در سال ۲۰۱۵ آغاز شد، بزرگترین و معتبرترین پلتفرم باز و فاقد مرکز است.

اتریوم امکان ایجاد قراردادهای هوشمند و برنامه های فاقد مرکز و اجرای آنها بدون هرگونه وقفه، کلاهبرداری یا دخالت طرف‌های سوم را فراهم کرده است. اتریوم دارای زبان برنامه‌ریزی خاص خود است که بر روی یک بلاکچین اجرا می‌شود و به توسعه‌دهنده‌ها امکان می‌دهد برنامه‌های توزیع‌شده (distributed applications) را ایجاد و اجرا کنند.

برنامه‌های اتریوم دارای طیف وسیعی هستند و توکن رمزنگاری‌شده مخصوص همین پلتفرم، با عنوان اتر (به اختصار ETH) نیروی لازم برای اجرای آنها را تأمین می‌کند. در سال ۲۰۱۴، اتریوم پیش فروشی را برای اتر به اجرا گذاشت که با استقبال فراوانی روبرو شد. اتر مثل یک نیروی محرکه برای اجرای دستورات در پلتفرم اتریوم عمل می‌کند و توسعه‌دهنده ها از آن برای ساختن و اجرا کردن برنامه‌ها بر روی این پلتفرم استفاده می‌کنند.

اتر دو کاربرد اصلی دارد: یک ارز دیجیتال مثل ارزهای دیگر، و استفاده از آن برای اجرای برنامه‌ها بر روی پلتفرم اتریوم . بر اساس ادعای اتریوم «مردم سراسر جهان از اتر برای پرداخت وجه ، به عنوان یک دارایی و یا یک وثیقه استفاده می‌کنند ».

مقایسه بیت کوین و اتریوم ; تفاوت ها

اگرچه بیتکوین و اتریوم هر دو بر اساس اصل دفترهای کل توزیع شده (distributed ledgers) و رمزنگاری عمل می‌کنند، اما به لحاظ فنی دارای تفاوت‌های مهمی هستند. مثلا تراکنش‌ها در شبکه اتریوم ممکن است حاوی کد قابل‌اجرا باشند، در حالی که داده های الحاق شده به تراکنش های شبکه بیتکوین معمولا فقط برای حفظ توضیحات هستند. تفاوت های دیگری مثل زمان تراکنش (یک تراکنش اتری فقط چند ثانیه و یک تراکنش بیتکوینی چند دقیقه زمان می‌برد) و الگوریتم‌های آنها (اتریوم از ethash و بیتکوین از SHA-256 استفاده می‌کند) بین آنها وجود دارد.

البته تفاوت اصلی آنها اهداف کلی این دو است. در حالی که بیتکوین به عنوان جایگزینی برای ارزهای ملی ایجاد شد و در صدد تبدیل شدن به ابزار تبادل و ذخیره ارزش است، هدف از اتریوم ساختن یک پلتفرم برای تسهیل قراردادهای غیرقابل‌تغییر و برنامه‌ها از طریق ارز مخصوص خود بود.

بیتکوین و اتر هر دو ارز دیجیتال هستند، ولی هدف اصلی اتر تبدیل شدن به جایگزینی برای سیستم پولی نیست. هدف اتر تسهیل کردن و رسمیت دادن به عملکرد این پلتفرم در ایجاد قرارادهای هوشمند و برنامه‌های فاقد مرکز است.

اتریوم هم از بلاکچین استفاده می‌کند و در نتیجه از شبکه بیتکوین حمایت می‌کند، پس به لحاظ نظری نباید با بیتکوین رقابت کند. با این وجود محبوبیت اتر باعث شده است به رقیبی برای تمام ارزهای دیجیتال تبدیل شود. اتر از زمان آغاز خود در سال ۲۰۱۵ همیشه از نظر رتبه‌بندی بعد از بیتکوین قرار گرفته است، البته باید در نظر داشت که اکوسیستم اتر خیلی کوچکتر از بیتکوین است: تا ژانویه ۲۰۲۰، ارزش بازار (market cap) اتر فقط ۱۶ میلیارد دلار بود، در حالی که ارزش بازار بیتکوین تقریبا ۱۰ برابر آن یعنی ۱۴۷ میلیارد دلار بود.

 

 

پست های بیشتر

پست های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =