مشاوره رایگان

نمونه کارها

آموزش اصطلاحات سئو سایت 40 مورد کلیدی

ترفندهای سئو سایت

آیا در پی بهینه‌سازی سایت خودتان هستید اما نمی‌توانید با آدم‌های فنی که این کار را می‌کنند وارد گفتگو شوید؟

صرف اصطلاحات و شیوه‌ی صحبت کردن نباید شما را از این باز بدارد که سایتتان را به یک ابزار قدرتمند بازاریابی، یعنی همان چیزی که می‌تواند باشد، تبدیل کنید.

در ادامه فهرستی از چهل اصطلاح اساسی بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو) آمده است، با این قصد که به بازاریابان کمک کند با توسعه‌دهندگان وارد گفتگو شوند و بفهمند که چگونه می‌توانند وب‌سایت خودشان را بهینه‌سازی کنند.

چهل اصطلاح سئو سایت که باید با آنها آشنا باشید

301 Redirect (تغییر آدرس ۳۰۱)

راهی است برای آنکه یک صفحه‌ی وب بازدیدکنندگان را به صفحه‌ی دیگری هدایت کند. هر وقت که آدرس وب یک صفحه را عوض کردید، حتما یک تغییر آدرس ۳۰۱ در محل آدرس قبلی ایجاد کنید که به آدرس جدید صفحه اشاره کند. با این کار اطمینان خواهید یافت که اگر کسی به آدرس قبلی پیوند داده یا آن را نشان کرده باشد به‌صورت خودکار به آدرس جدید منتقل می‌شود و همچنین مطمئن خواهید شد که موتورهای جستجو نیز می‌توانند نمایه‌ی خود را بروز کنند.

A

ALT Text/Tag or Attribute (متن/تگ جایگزین یا ویژگی جایگزین)

توصیفی است از هر تصویر که در متن HTML سایت شما می‌آید. موتورهای جستجو، بر خلاف انسان‌ها، صرفا متن جایگزین (ALT) تصاویر را می‌خوانند و نه خود تصاویر را. هر جا که می‌توانید برای تصاویرتان از متن جایگزین استفاده کنید.

Anchor Text (متن پیوند)

متنی است که در محل پیوند به یک صفحه‌ی وب آورده می‌شود. در اغلب سایت‌های وب، این متن معمولا خطی در زیر خود دارد و به رنگ آبی تیره است، و اگر قبل‌تر از آن پیوند بازدید کرده باشید رنگ آن بنفش خواهد شد. متن پیوند به موتورهای جستجو کمک می‌کند که موضوع صفحه‌ی مقصد را دریابند؛ این متن آن چیزی را توصیف می‌کند که با کلیک کردن بر روی پیوند با آن مواجه خواهید شد.

B

Blog (وبلاگ)

بخشی است از وب‌سایتتان که شما باید به‌طور منظم در آن مطالبی را منتشر کنید (برای مثال تفاسیری درباره‌ی موضوعات مربوط به حیطه‌ی کاری یا شرکت مطبوعتان، وصف رویدادها، تصاویر، ویدیوها و غیره). هر پست وبلاگ در وب‌سایت شما از منظر موتورهای جستجو یک صفحه‌ی جدید به حساب می‌آید و به همین دلیل هر پست فرصت تازه‌ای خواهد بود که در فضای برخط دیگران شما را بیابند. اطمینان حاصل کنید که وبلاگتان را در دامنه‌ی خودتان نگهداری می‌کنید.

Bookmark

پیوندی است به یک سایت وب که، برای مراجعه‌ی بعدی، در مرورگر وب شما یا کامپیوترتان ذخیره می‌شود. سایت‌های نشان‌گذاری اجتماعی (همچون Delicious.com) به کاربران این امکان را می‌دهند که سایت‌های محبوب خودشان با یکدیگر به اشتراک بگذارند. وقتی مردم در اینگونه سایت‌های نشان‌گذاری اجتماعی به سایت شما پیوند می‌دهند، کاوشگران این کار را نشانه‌ای می‌شمرند برای اینکه محتوای سایت وب شما برای آنها جالب است.

C

Canonical URL (آدرس وب کانونی)

به بهترین آدرس وبی که کاربران می‌توانند اطلاعاتی خاص را در آن ببابیند، آدرس وب کانونی گفته می‌شود. گاهی اتفاق می‌افتد که برای رسیدن به یک محتوای واحد می‌توان از بیش از یک آدرس استفاده کرد. مشخص کردن آدرس وب کانونی به موتورهای جستجو کمک می‌کند بفهمند برای رسیدن به اطلاعاتی خاص کدام آدرس بهترین آدرس است.

Conversion Form (فرم تبدیل)

فرمی است که از طریق آن اطلاعاتی را درباره‌ی بازدیدکنندگان سایتتان گردآوری می‌کنید. فرم‌های تبدیل بازدیدکنندگان را به مشتریان بالقوه بدل می‌سازند. گردآوری اطلاعات تماس به شما کمک می‌کند که این مشتریان بالقوه را حفظ کنید.

CSS (Cascading Style Sheet, برگه‌ی تعیین سبک به‌شیوه‌ی آبشاری)

آن بخش از کد شما است که شیوه‌ی به نمایش در آمدن عناصر مختلف سایت شما (همچون هدر یا سرصفحه‌ها یا پیوندها) را مشخص می‌کند.

D

Directory

همان‌طوری که برای پیدا کردن افراد و شماره تلفن‌ها دفترچه‌های راهنما پدید آمده‌اند، برای یافتن سایت‌های وب نیز چنین راهنماهایی وجود دارند. شما با ثبت کردن سایت خود در سایت‌های راهنما صرفا پیوند به سایت خودتان را افزایش نمی‌دهید، بلکه با این کار همچنین به مردم کمک می‌کنید سایت شما را بیابند. محبوب‌ترین راهنماهای وب Yahoo Directory و Dmoz هستند.

Domain (دامنه)

به آدرس اصلی سایت شما (برای مثال: www.yoursite.com) دامنه گفته می‌شود. بهتر است مالکیت دامنه‌ی خودتان را برای چند سال تجدید کنید. موتورهای جستجو به سایت‌هایی که ثبت دامنه‌ی بلندمدت‌تری دارند رتبه‌ی بالاتری می‌دهند، زیرا این کار تعهد آنها را نشان می‌دهد.

F

The Fold (تا)

«تا» آن جایی از سایت وب شما است که مرز پایینی صفحه‌ی نمایش یا پنجره‌ی مرورگر کاربر صفحه‌ی وب را قطع می‌کند. می‌توان، با پایین کشاندن صفحه، به هر آن چیزی که پایین تا قرار دارد دسترسی پیدا کرد اما این چیزها بلافاصله دیده نمی‌شوند. موتورهای جستجو به محتوایی که بالای تا قرار دارد تاحدی اولویت می‌دهند، زیرا این بخش از صفحه است که بازدیدکنندگان بلافاصله پس از ورود به صفحه با آن روبرو می‌شوند. همچنین نمایش دادن تبلیغات فراوان در قسمت بالای تا می‌تواند یک نکته‌ی منفی قلمداد شود. (به پاندا نگاه کنید)

H

Headings (سرفصل‌ها)

آن بخش از متن وب‌سایت شما است که درون یک تگ سرفصل قرار می‌گیرد، همچون تگ H1 یا تگ H2. این متن اغلب با فونتی بزرگتر و ضخیم‌تر از باقی متن صفحه نمایش داده می‌شود.

HTML

بخش کد وب‌سایت شما است که موتورهای جستجو آن را بررسی می‌کنند. کد HTML خود را تا آنجا که ممکن است مرتب و پاکیزه نگه دارید تا موتورهای جستجو بتوانند به‌آسانی و به‌دفعات آن را بخوانند. تا آنجا که می‌توانید کدهای مرتبط با چینش عناصر صفحه را در فایل CSS‌ قرار دهید و نه در کد HTML.

I

Inbound Link (پیوند درون‌سو)

پیوندی است از یک سایت به سایت دیگر. اگر سایتی به سایت شما پیوند بدهد، موجب بهبود سئوی شما خواهد شد، به‌ویژه اگر آن سایت PageRank بالایی داشته باشد.

Internal Link (پیوند درونی)

پیوندی است از یک صفحه به صفحه‌ی دیگری در همان وب‌سایت ــ مثلا پیوند صفحه‌ی خانگی شما سایت به صفحه‌ی محصولاتتان.

Indexed Page (صفحه‌ی نمایه‌شده)

آن صفحاتی از سایت شما که توسط موتورهای جستجو ذخیره شده‌اند، صفحات نمایه‌شده خوانده می‌شوند.

J

Javascript

جاوااسکریپت یک زبان اسکریپت‌نویسی است که به مدیران وب‌سایت‌ها اجازه می‌دهد جلوه‌ها یا تغییرات مختلفی را همزمان با بازدید کاربر بر محتوای وی‌سایتشان اعمال کنند. موتورهای جستجو اغلب با خواندن محتوایی که درون جاوااسکریپت قرار گرفته است مشکل دارند، اما این نقیصه به‌مرور در حال کم‌رنگ شدن است.

K

Keyword (کلیدواژه)

کلمه‌ای است که کاربر در جستجوی خود آن را وارد می‌کند. هدف بهینه‌سازی هر صفحه‌ی وب باید جذب بازدیدکنندگانی باشد که کلیدواژه‌های خاصی را جستجو کرده‌اند.

L

Link Building (پیوندسازی)

فعالیت و فرایند جذب پیوندهای درون‌سوی بیشتر به یک سایت را پیوندسازی می‌خوانند. هدف از این کار ارتقای رتبه‌ی سایت در موتورهای جستجو است.

Long Tail Keyword (کلیدواژه‌ی دنباله‌دراز)

کلیدواژه‌ای است که جستجوی آن معمول نیست یا کمتر جستجو می‌شود و نوعا بیش از دو کلمه در خود دارد. مؤسسه‌های تجاری کوچک باید کلیدواژه‌های دنباله‌دراز را هدف قرار دهیند، زیرا این کلیدواژه‌ها دشواری کمتری را پیش روی آنها قرار می‌دهند و جستجوگران شایسته‌تری نیز آنها را برای جستجو استفاده می‌کنند. کلیدواژه‌های متعارفی همچون «نرم‌افزار» رقابتی‌تر هستند و کسب رتبه‌ی بالاتر آنها بسیار دشوار است.

M

Metadata (داده‌های متا)

داده‌هایی است که به موتورهای جستجو موضوع سایت شما را منتقل می‌کند.

Meta Description (توصیف متا)

توصیفی است مختصر، کمتر از ۱۶۰ حرف، از محتوای صفحه و اینکه چرا افراد ممکن است بخواهند از آن بازدید کنند. این توصیف اغلب هنگام نمایش نتایج جستجو زیر عنوان صفحه و به‌عنوان نمونه‌ای از محتوای آن به نمایش در می‌آید.

Meta Keywords (کلیدواژه‌های متا)

تگ کلیدواژه‌های متا که پیش‌تر در دهه‌ی ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ برای کمک به تعیین موضوع صفحات وب به کار می‌رفت، امروزه دیگر از جانب اغلب موتورهای جستجوی مهم نادیده گرفته می‌شود.

mozRank

یک رتبه‌بندی لگاریتمی توسط SEOmoz است که تعداد و کیفیت پیوندهای درون‌سوی یک سایت خاص یا یک صفحه‌ی خاص در‌ آن سایت را در قالب نمره‌ای از ۰ تا ۱۰.۰ ارزیابی می‌کند. نمره‌ی ۱۰.۰ نشانگر صفحه‌ای است که در اینترنت به بهترین وجه به آن پیوند داده شده است و نمره‌ی ۰ صفحه یا سایتی را نشان می‌دهد که هیچ پیوند درون‌سویی برای آن یافته نشده است.

N

Nofollow (دنبال‌کردن‌ممنوع)

بیانگر وقتی است که پیوند یک سایت به سایت دیگر اعتبار سئو را به مقصد انتقال نمی‌دهد. وقتی بین صفحات سایت خودتان پیوند برقرار می‌کنید از دنبال‌کردن‌ممنوع استفاده نکنید. وقتی از آن استفاده کنید که نمی‌خواهید پیوند شما به یک صفحه‌ی بیرونی به معنای حمایت شما از آن قلمداد شود.

P

Page Title (عنوان صفحه)

نامی است که شما به صفحه‌ی خود می‌دهید. این نام در نوار بالایی پنجره‌ی مرورگر به نمایش خواهد درآمد. عناوین صفحات باید شامل کلیدواژه‌هایی باشد که به مؤسسه‌ی تجاری شما مرتبطند. کلماتی که در ابتدای عنوان آمده‌اند نسبت به کلماتی که در پایان آمده‌اند وزن بیشتری دارند.

PageRank (رتبه‌بندی پیچ)

عددی است بین صفر تا ده که گوگل آن را تولید می‌کند و میزان خوب بودن کلیت سئوی شما را نشان می‌دهد. بین اهل فن این عدد Toolbar PageRank خوانده می‌شود. نکته: تناسب و اهمیت رتبه‌بندی پیج مثل سابق نیست.

Panda

اشاره‌ای است به مجموعه‌ی به‌روزرسانی‌های گوگل برای الگوریتم رتبه‌بندی موتور جستجویش. هدف این الگوریتم و به‌روزرسانی‌های آن جلوگیری از محتواهای متوسطی است که می‌کوشند از منظر کلیدواژه‌ای متعدد رتبه‌های بالایی را به دست آورند، بی آنکه ارزش چندانی برای کاربران خود تولید کرده باشند. برای اطلاعات بیشتر به راهنمای بازاریابان برای فهم پاندای گوگل در هاب‌اسپات مراجعه کنید.

PPC (Pay-Per-Click, پرداخت به‌ازای کلیک)

یک روش تبلیغاتی است که در آن مسئول تبلیغات آگهی‌ای را در یک مکان تبلیغاتی آنلاین قرار می‌دهد و به‌ازای کلیک هر بازدیدکننده بر آگهی‌اش مبلغی را به مالک آن پلتفورم تبلیغی پرداخت می‌کند. Google AdWords نمونه‌ی اعلای این سبک تبلیغات است.

R

Ranking Factor (عامل رتبه‌بندی)

به آن عنصری که مشخص می‌کند یک موتور جستجو چگونه مکان یک صفحه در نظام رتبه‌بندی خود را تعیین کند، عامل رتبه‌بندی گفته می‌شود، همچون تعداد پیوندهای درون‌سو به یک صفحه یا محتواهای تگ عنوان در آن صفحه.

Referrer String (رشته‌ی ارجاع)

اطلاعات مختصری است که مرورگر کاربر هنگام انتقال او از یک صفحه به صفحه‌ی دیگر برای صفحه‌ی دوم ارسال می‌کند. یکی از این اطلاعات مکانی است که کاربر از آن وارد سایت شده است ــ دانستن این موضوع به وب‌مسترها کمک می‌کند بفهمند کاربران چگونه سایت آنها را پیدا کرده‌اند.

RSS Feed (خوراک آر‌.اس.‌اس)

RSS مخفف really simple syndication (نشر همزمان واقعا ساده) است. RSS شیوه‌ای است مبتنی بر عضویت برای دریافت به‌روزرسانی‌های مرتبط با محتواهای جدید از طریق یک منبع مبتنی بر وب. اگر می‌خواهید به کاربرانتان کمک کنید از انتشار محتواهای جدید باخبر شوند و همواره بروز بمانند، یک خوراک RSS در سایت یا وبلاگتان تعبیه کنید.

S

SERP (Search Engine Ranking Page, صفحه‌ی رتبه‌بندی موتور جستجو)

صفحه‌ای است که شما پس از جستجو کردن در یک موتور جستجو به آن فرستاده می‌شوید. این صفحه معمولا ۱۰ نتیجه را به شما نشان می‌دهد، اما این تعداد به نوع جستجو و موتور جستجویی که از آن استفاده می‌کنید بستگی دارد.

Sitemap (نقشه‌ی سایت)

سندی است خاص که وب‌مستر یا یک نرم‌افزار آن را ایجاد می‌کند. این سند نقشه‌ای از همه‌ی صفحات یک وب‌سایت فراهم می‌آورد، با این قصد که موتورهای جستجو بتوانند ساده‌تر آن سایت را نمایه کنند.

Social Media (رسانه‌ی اجتماعی)

رسانه‌های آنلاینی است که افراد آنها را ایجاد می‌کنند و بین خودشان به اشتراک می‌گذارند. فیس‌بوک، لینکدین، گوگل پلاس و توییتر مشهورترین وب‌سایت‌ها در حوزه‌ی رسانه‌های اجتماعی هستند. پیوندهای منشأ گرفته از بسیاری از سایت‌های رسانه‌های اجتماعی امروزه در جستجوها ظاهر می‌شوند. مهم است پیوند به سایتتان را در فضای رسانه‌های اجتماعی پخش کنید.

Spider (عنکبوت)

یک برنامه‌ی کامپیوتری است که به کاوش در اینترنت می‌پردازد و اطلاعاتی درباره‌ی وب‌سایت‌ها گردآوری می‌کند.

T

Traffic (ترافیک)

بازدیدکنندگان هر سایت را ترافیک آن سایت می‌نامند.

Title (عنوان)

عنوان هر یک از صفحات سایت شما است که در کد HTML و در بخش سر (head) با تگ <title> مشخص شده است. این عنوان در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود و همچنین وقتی کاربری در صفحه‌ای باشد نوار بالای مرورگر وب او عنوان آن صفحه را نشان می‌دهد.

Traffic Rank (رتبه‌ی ترافیک)

رتبه‌ی میزان ترافیک دریافتی سایت شما در مقایسه با دیگر سایت‌های اینترنتی است. شما با مراجعه به سایت الکسا می‌توانید رتبه‌ی ترافیک سایتتان را مشاهده کنید.

U

URL (آدرس صفحه)

آدرس وب یک صفحه از سایت شما را URL‌ می‌نامند (برای مثال: www.yoursite.com/contact).

 

 

پست های بیشتر

پست های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 6 =