مشاوره رایگان

سئو مکانی راهنمای جامع و قدم به قدم

سئو مکان محور

جستجوی مکانی ابزاری قدرتمند برای مؤسسه‌های تجاری کوچک است: چهار نفر از هر پنج مشتری برای یافتن اطلاعات مکانی از جستجو استفاده می‌کنند و این یعنی اگر مؤسسه‌ی تجاری شما برای جستجوی مکانی بهینه نباشد، شما احتمالا پیشاپیش هشتاد درصد از بازار بالقوه‌ی خود را از دست داده‌اید. مختصر آنکه اگر می‌خواهید مؤسسه‌ی تجاری شما از دور خارج نشود سئوی مکانی را جدی بگیرید.

ما برای اینکه برای شما بتوانید مؤسسه‌ی تجاریتان را برای سئوی مکانی بهینه‌سازی کنید، راهنمایی جامع فراهم کرده‌ایم که نکته‌ها و ابزارهای مرتبط با local seo را پوشش می‌دهد.

در پایان این راهنما شما درکی استوار از چگونگی بهینه‌سازی مؤسسه‌ی تجاریتان برای دست یافتن به مشتریان بالقوه‌ای خواهید داشت که از جستجوی مکانی برای انتخاب خدمات یا محصولاتی که قصد خرید آن را دارند استفاده می‌کنند.

سئوی مکانی چیست؟

سئوی مکانی به مؤسسه‌های تجاری کمک می‌کند محصولات و خدماتشان را به خواهندگان و مشتریان محلی عرضه کنند. موتورهای جستجو برای گرد آوردن اطلاعات مرتبط با جستجوی مکانی و فراهم آوردن مرتبط‌ترین نتایج جستجو برای کاربر، بر اطلاعاتی از قبیل محتوای مکانی، صفحات پروفایل اجتماعی، پیوندها، و استنادها (citation) متکی هستند.

نکته‌های مرتبط با سئوی مکانی

  1. خود را برای Google My Business بهینه‌سازی کنید.
  2. ساختار پیونددهی درونی سایت خود را بهبود ببخشید.
  3. آدرس صفحات، تگ‌های عنوان، سرصفحه‌ها (هدرها)، توصیف متا و محتوای سایت را بهینه‌سازی کنید.
  4. صفحات مکانی به سایت خود اضافه کنید.
  5. محتوای مکانی تولید کنید.
  6. اطمینان حاصل کنید که سایت شما با دستگاه‌های موبایل سازگار باشد.
  7. اطمینان حاصل کنید که نام، آدرس و تلفن شما پیوسته در دسترس باشند.
  8. راهنماها (دایرکتوری‌ها) و استنادهای آنلاین را بهینه‌سازی کنید.
  9. پیوندهای درون‌سوی دارای ارتباط (relevance) و اقتدار (authority) برای خودتان دست‌وپا کنید.

    در رسانه‌های اجتماعی حضور پیدا کنید و به Google My Business پست اضافه کنید.


    1.بهینه‌سازی برای
    Google My Business

Google My Business به کانون ونمونه‌ی اعلای جستجوی مکانی بدل شده است ــ Google My Business از آن زمانی به ابزار گوگل برای پیوند زدن نیازهای گوگل به خواسته‌های مؤسسه‌های تجاری بدل شد که گوگل از به اشتراک گذاشتن محتوایی که از پس پشتیبانی و اعتبارسنجی آن بر می‌آمد به‌طور کامل احساس اطمینان و راحتی کرد (و البته این احساس را می‌توان درک کرد). اگر گوگل بتواند مؤسسه‌ی تجاری شما را مؤسسه‌ای موثق تشخیص بدهد، این امکان وجود دارد که موتور جستجوی گوگل با اختصاص دادن یک فضای کناری خواستنی در جستجوی مکانی به مؤسسه‌ی شما پاداش دهد.

برای اطمینان یافتن از اینکه شما برای Google My Business بهینه‌سازی شده‌اید، باید کارهایی بکنید: یک صفحه‌ی Google My Business بسازید و آن را تأیید کنید، از Google Posts درون اکانت خود استفاده کنید،  مشتریانتان را ترغیب کنید نظرات خود را به‌صورت آنلاین بنویسند، و به‌صورت موثق به نظرات پاسخ دهید ــ و در پاسخ خودتان مکان را نیز ذکر کنید. برای مثال: «ما بابت نظر شما درباره‌ی [محصول/خدمت] در [شهر/استان] سپاسگزاریم. ما به آنچه به دستمان می‌رسد اهمیت می‌دهید و خواستار تداوم بخشیدن به خدمت‌رسانی‌مان به شما هستیم. با تشکر، از جانب گروه [نام کامل شرکت].»

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی Google My Business به این پست که کاملا به این موضوع اختصاص داده شده است مراجعه کنید.

 

 

بیشتر بخوانید: راهکار های سئو سایت در 9 قدم

 

 

 

  1. بهبود بخشیدن به ساختار پیونددهی درونی

حتی اگر پیوندهای بیرونی به سایت شما در وضعیتی ایدئال باشند (بعدتر به این موضوع خواهیم پرداخت)، سامان دادن به ساختار پیونددهی درونی سایت شما می‌تواند رتبه‌بندهای سئوی شما را باز هم بهتر کند.

چرا پیونددهی درونی اهمیت دارد؟ پیونددهی درونی این کارها را می‌کند:

  • پشتیبان رفت‌وآمد (ناوبری) در سایت وب است.
  • به شکل‌دهی ساختار اطلاعات و سلسله‌مراتب سایت وب کمک می‌کند.
  • اقتدار صفحه و قدرت رتبه‌بندی را میان صفحات پخش می‌کند.

اگر می‌خواهید ساختار پیونددهی درونی‌تان را بهبود دهید اما نمی‌دانید از کجا باید آغاز کنید، نگاهی به نوشته‌ی «هفت فرمانِ پیونددهی درونی برای یک سئوی درجه‌یک» از سایت Kissmetrics بیندازید.

  1. بهینه‌سازی آدرس صفحات، تگ‌های عنوان، سرصفحه‌ها، توصیف متا و محتوا

وقت پای محتوا در میان باشد، هر پست تازه‌ی وبلاگ به‌معنای یک صفحه‌ی نمایه‌شده‌ی جدید برای سایت شما، یک صفحه‌ی جدید برای هدف قرار دادن یک عبارت جستجوی جغرافیایی و یک فرصت نو برای دیده شدن در صفحه‌ی نتایج موتور جستجو (سرپ) است.

هر بار که به نگارش یک تکه‌محتوا مشغول هستید، باید این محتوا را برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی کنید، از طریق استفاده از کلیدواژه‌های پرطرفدار (High-volume) در آدرس صفحه، عنوان، سرصفحه، توصیف متا و بدنه‌ی صفحه. اگر تهیه کردن محتوایی معطوف به جغرافیا برایتان دشوار است، سعی کنید داستان‌ها و مطالعات موردی مرتبط با موفقیت مشتری (customer success) را برجسته کنید.

  1. افزودن صفحات مکانی (location page) به سایت

اگر بیشتر از یک مکان فیزیکی در اختیار دارید، صفحات مکانی بسازید. صفحات مکانی نام، آدرس، شماره‌ی تلفن، ساعات کاری فروشگاه، توصیفات اختصاصی فروشگاه شما، اطلاعات مرتبط با پارکینگ و ترانزیت، تبلیغات (promotion)، و نظرات مثبت مشتریان راضی را در اختیار خوانندگان سایت شما می‌گذارد.

همچنین مهم است که از تکرار محتوا در صفحه‌های مکانی متعدد پرهیز کنید. برای مؤسسه‌های تجاری با یک مکان واحد، یک صفحه‌ی «درباره‌ی ما» که با توصیفات مکانی همراه است بسازید. اگر در صفحه یا صفحات مکانی وب‌سایت‌تان از سرویس نقشه‌ی گوگل استفاده کنید، این کار یک امتیاز جدی برایتان به حساب خواهد آمد.

  1. ایجاد محتوای مکانی

گوگل به‌مرور زمان هوشمندتر می‌شود و این یعنی آفرینندگان محتوا دیگر می‌توانند واقعا برای کاربران بنویسند و نه برای موتورهای جستجو. هرچند نوشتن درباره‌ی موضوعات عام و کلی مخاطبان زیادی را به سایت شما جلب می‌کند، گاهی مهم‌تر است که شما تمرکز خودتان را بیشتر کنید و با نوشتن درباره‌ی اخبار محلی یا اخبار مرتبط با حوزه‌ی کاریتان مخاطبان محلی را به سمت خود جذب کنید.

با کمک گرفتن از وبلاگتان و از طریق تبلیغ و شناساندن گرد‌همایی‌ها، اخبار و دست‌اندرکاران محلی مرتبط با حوزه‌ی کاری خودتان و نشر دیگر محتواهای آموزشی مرتبط، به یک عنصر مقتدر محلی در حوزه‌ی کاری خود تبدیل شوید. به محتوای مرتبط با بالای قیف بازاریابی بیندیشید که فراتر از آن چیزی است که مؤسسه‌ی تجاری شما می‌فروشد.

برای مثال اگر شما یک شرکت امنیتی محلی هستید و می‌کوشید مؤسسه‌های تجاری تازه‌وارد به منطقه‌یتان را به سمت خود جذب کنید، یک منبع مفید تهیه کنید که به این مؤسسه‌های تجاری کمک کند به خوبی با شهر شما آشنا شوند. تهیه‌ی یک نقشه که اطلاعات عرضه‌کنندگان محلی خدمات را در خود دارد یا یک تقویم که رخدادهای مهم شهر را مشخص می‌کند، می‌تواند همزمان هم برای وجهه‌ی اجتماعی شما ارزشمند باشد و هم سیگنال‌های مکانی و درون‌صفحه‌ای به‌شدت مرتبطی را شامل شود.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی 15 ابزار سئو برای گزارش گیری 

 

 

 

  1. حصول اطمینان از سازگاری سایت با دستگاه‌های موبایل

جستجوی مکانی و جستجوی مرتبط با دستگاه‌های موبایل در کنار هم حرکت می‌کنند (از هر ده کاربر تلفن‌های هوشمند نه نفر از دستگاه موبایل خود برای جستجوی مکانی استفاده می‌کنند!).

بعضی از رایج‌ترین راه‌هایی که افراد در یک محیط موبایل از سایت شما استفاده خواهند کرد، اینها هستند: جستجوی نظرات، جهت‌یابی به مکان شما، و جستجو برای اطلاعات تماس.

با سازگار کردن سایتتان با دستگاه‌های موبایل کار را برای خواهندگان و مشتریانتان آسان کنید.

  1. حصول اطمینان از در دسترس بودن همیشگی نام، آدرس و شماره‌ی تلفن

یافتن شما باید برای افراد و موتورهای جستجو آسان باشد. برای انجام این کار NAP (نام، آدرس، شماره‌ی تلفن به‌همراه پیش‌شماره) خودتان را تنظیم کنید. این اطلاعات باید طوری در کد HTML شد نگاشته شود که خزندگان اینترنتی بتوانند آن را بیابند.

مرتکب این اشتباه رایج نشوید که NAP را صرفا درون یک تصویر ذکر می‌کنند ــ موتورهای جستجو نمی‌توانند همچون کدهای HTML در تصاویر بخزند. رایج‌ترین جا برای NAP پاصفحه (فوتر) یا سرصفحه‌ی (هدر) سایت شما است.

  1. بهینه‌سازی راهنماها و استنادهای آنلاین

مؤسسه‌هایی که در کشور آمریکا قرار گرفته‌اند باید بدانند که چهار گردآورنده‌ی اطلاعات نقشه‌ای زیر بخش بزرگی از داده‌های نقشه‌ای شرکت‌های اپل، Yelp، بینگ، گوگل، Trip Advisor و غیره را فراهم می‌آورند:

  • Express Update
  • Neustar Localeze
  • My Business Listing Manager
  • Factual

نکته‌ی مهم انسجام و سازگاری است: مطمئن شوید که استنادهای شما در این چهار گردآورنده‌ی داده منسجم و کامل هستند.

لغزش‌هایی مثل غلط‌های املایی، اختصارات، نبود شماره‌ی غرفه یا شماره تلفن اشتباه می‌تواند برایتان مشکل درست کند.

اگر گوگل نتواند مشخص کند کدامیک از اطلاعات مرتبط با مؤسسه‌ی تجاری شما درست است، ممکن است اصلا مؤسسه‌ی تجاری شما را در نتایج جستجو نشان ندهد.

علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که هر گونه فهرست‌بندی (listing) مکرر را حذف کرده‌اید. برجسته‌کردن عضویتتان در یک اتاق بازرگانی (Chambers of Commerce)، که برایتان یک پیوند درون‌سوی بیرونی دست‌وپا می‌کند، امتیازی مثبت به حساب می‌آید.

  1. به دست آوردن پیوندهای درون‌سوی دارای ارتباط و اقتدار

پیوندهای درون‌سو فرصت‌هایی با قدرت باورنکردنی برای تقویت سئوی مکانی شما هستند ــ برای گوگل هر پیوند درون‌سو تأییدی است بر موجه بودن شرکت شما، و، علاوه بر این، پیوندهای درون‌سو اقتدار دامنه‌ی شما را نیز افزایش می‌دهند. بعضی از راه‌های به دست آوردن پیوندهای درون‌سو اینها هستند:

  • اسپانسر شدن (Sponsership) یا شراکت (Partnership)
  • پست وبلاگی به‌صورت مهمان
  • بورسیه‌های تحصیلی (Scholarships)

کار را با شبکه‌ی ارتباطات شخصی‌تان شروع کنید، که مثلا شامل اتاق بازرگانی، نواحی بهبود کسب‌وکار (Business improvement district)، ادارات صادرکننده‌ی مجوز (licensing bureau)، انجمن‌های تجاری (Trade association)، خرده‌فروشان، فروشندگان، و/یا کارخانجات و دیگر وابستگان است.

اسپانسر یک وبینار یا میتینگ شوید، یک رویداد جمعی را میزبانی کنید، چیزی محلی را که دوست دارید ترویج و تبلیغ کنید، و با افراد برجسته و اینفلوئنسرها وارد رابطه شوید. افزون بر اینها، یاد بگیرید که هنگام پرس‌وجو از شریکانتان برای امکان قرار دادن نام شما در فهرست راهنمای شرکایشان احساس بدی نداشته باشید.

بلاگر مهمان بودن نیز می‌تواند پیوندها را به سوی شما جذب کند. با افراد دیگری که در حوزه‌ی کاری شما مشغول به کارند و درباره‌ی آنها (صدالبته به‌صورت مثبت!) حرف بزنید، و نقش فراهم‌آورنده‌ی یک منبع مرجع برای جمعتان را ایفا کنید. اگر عضوی فعال در گفتگوهای جمعتان هستید، بیشتر شدن زمزمه‌هایی که حول شما شکل می‌گیرد خود را به صورت افزایش پیوندهای درون‌سو، افزایش حضور در رسانه‌های اجتماعی و پوشش رسانه‌ای شما نشان می‌دهد.

از آنجا که دامنه‌های .edu فرصتی عالی برای کسب اقتدار دامنه هستند، چرا پا پیش نمی‌گذارید و در منطقه‌ی جغرفیایی خود یک بورس تحصیلی به راه نمی‌اندازید تا با این کار پیوندهای درون‌سویتان افزایش یابد؟ این کار با حوزه‌ی کاری شما ارتباط دارد، سیگنال‌های درستی را به دامنه‌ی شما ارسال می‌کند (با فرض پیوندهای پشتی از مدارس)، … و صد البته حس خوبی را نیز برایتان به ارمغان می‌آورد.

 

 

بیشتر بخوانید: 19 وب سایت درباره سئو که باید بشناسید

 

 

 

  1. شرکت در رسانه‌های اجتماعی و ارسال پست در Google My Business

این روزها گوگل بیشتر از هر وقت دیگری برای محتواهای به اشتراک گذاشته شده در رسانه‌های اجتماعی اهمیت قائل است.

پس از آنکه یک صفحه‌ی زیبا در Google My Business ایجاد کردید، وقت آن است که این صفحه را در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، تا هر چه بیشتر فعالیت اجتماعی و جستجو را با هم همراه کنید.

ابزارهای سئوی مکانی

حال که صحبت از چگونگی بهینه‌سازی مؤسسه‌ی تجاریتان برای سئوی مکانی را به پایان بردیم، بگذارید بعضی از ابزارهای سودمندی را بکاویم که می‌توانند به شما در بهبود بخشیدن به رتبه‌یتان در آن حوزه‌هایی که این رتبه برایتان بیشتر اهمیت دارد کمک کنند.

  1. Whitespark Local Citation Finder

قیمت: سطح مقدماتی، رایگان؛ مؤسسه‌های تجاری کوچک، ماهانه ۱۷ دلار؛ متخصصان، ماهانه ۲۴ دلار؛ آژانس‌ها، ماهانه ۳۲ دلار؛ مؤسسات بزرگ، ماهانه ۸۰ دلار

استناد مکانی یادکردی (منشن) آنلاین است که نام، آدرس و شماره‌ی تلفن یک مؤسسه‌ی تجاری دارای مکان را در خود دارد.

استنادها به این علت اهمیت دارد که به یافته شدن مؤسسه‌های تجاری محلی در جستجوهای آنلاین کمک می‌کنند، و وقتی مؤسسه‌های تجاری محلی برای اطمینان یافتن از صحت این اطلاعات فعالانه به مدیریت استنادهایشان بپردازند، این کار اعتماد به این فهرست‌بندی‌های آنلاین را افزایش می‌دهد.

WhiteSpark به‌خوبی این قلمرو را می‌شناید ــ واقعا خوب. WhteSpark مدیریت فهرست‌بندی مکانی را برایتان فراهم می‌آورد، جاهایی را برای فهرست کردن مؤسسه‌ی تجاریتان پیشنهاد می‌کند، رقبای شما را می‌سنجد، و به قصد کسب رتبه‌های بهتر در جستجوی مکانی رشد استناد شما را با قدرت و قاطعیت طرح‌ریزی و پایش می‌کند.

  1. Screaming Frog

قیمت: سطح مقدماتی، رایگان؛ نامحدود، سالانه ۲۰۰ دلار

این برنامه‌ی دسکتاپ از منظر سئو در پیوندها، تصاویر، CSS، اسکریپ‌ها و برنامه‌های سایت‌های وب می‌خزد. کنجکاوید بدانید آیا جایی در سایت‌تان خطای ۴۰۴ دارید؟ حیران جا افتادن توصیفات متا یا سرفصل‌های H1 هستید؟ Screaming Frog تا ۵۰۰ آدرس صفحه را رایگان برایتان تحلیل خواهد کرد و برای نسخه‌ی پولی نامحدود باید سالانه ۲۰۰ دلار بپردازید.

  1. Moz Local

قیمت: پایه‌ای، سالانه ۱۲۹ دلار؛ برتر، سالانه ۱۹۹ دلار؛ کامل، سالانه ۲۹۹ دلار

Moz Local، که ارزان‌تر از اغلب همتایان خود است، مطمئن می‌شود که فهرست‌بندی مؤسسه‌ی تجاری شما در گوگل و فیس‌بوک تأیید شده است، و فهرست‌بندی شما را در اکوسیستم جستجو توزیع می‌کند.

علاوه بر اینها، Moz Local با گردآورندگان داده‌ها همکاری می‌کند تا فهرست‌بندی‌ها را پخش کند و از این طریق رؤیت‌پذیری مؤسسه‌ی تجاری شما تضمین می‌کند.

  1. Ahrefs

قیمت: سبک، ماهانه ۹۹ دلار؛ استاندارد، ماهانه ۱۷۹ دلار؛ پیشرفته، ماهانه ۳۹۹ دلار؛ آژانس‌ها، ماهانه ۹۹۹ دلار

Ahrefs به کار بررسی پیوندهای پشتی می‌آید. این کار مهم است زیرا این پیوندها (که رو سوی سایت وب شما دارند) شاخصی برای اقتدار وب‌سایت هستند.

Ahref امکانات دیگری را نیز به شما عرضه می‌کند، همچون تحلیل رقبا، بررسی کلیدواژه‌ای، و بصیرت‌بخشی در مورد متن پیوندهایی که دیگر سایت‌ها هنگام دادن پیوندهای پشتی به سایت شما از آنها استفاده می‌کنند.

  1. Buzzstream

قیمت: مقدماتی، ماهانه ۲۴ دلار؛ گروهی، ماهانه ۹۹ دلار؛ حرفه‌ای، ماهانه ۲۹۹ دلار؛ سفارشی، ماهانه ۹۹۹ دلار

BuzzStream به دست آوردن پیوندهای پشتی مکانی را برایتان آسان می‌کند و با این کار به شما کمک می‌کند روابط با انفلوئنسرهای محلی را شناسایی کنید و چنین روابطی را برقرار کنید. این ابزار این کار را از طریق بررسی اینفلوئنسرها، ردگیری گفتگوها، و فراهم آوردن گزارش‌های بصیرت‌بخش درباره‌ی کمپین‌های معاضدتی (outreach campaign)، عملکرد تیمی و جای‌گذاری پیوندهایتان (link placement) انجام می‌دهد.

 

 

بیشتر بخوانید: تاریخچه سئو سایت از 1991 تا امروز

 

 

  1. BrightLocal

قیمت: مؤسسه‌ی تجاری واحد، ماهانه ۲۹ دلار، چندمؤسسه‌ای، ماهانه ۴۹ دلار؛ سئوی حرفه‌ای، ماهانه ۷۹ دلار؛ مؤسسات بزرگ برای قیمت تماس بگیرند.

BrightLocal یک مجموعه‌ابزار جامع سئو است که به‌طور ویژه برای رفع نیازهای بازاریابی مؤسسه‌های تجاری مکانی ساخته شده است.

این ابزار می‌تواند کمکی باشد برای جلب افراد به نوشتن نظراتشان و پایش این نظرات در سایت‌های مکانی، فهم میزان عملکرد در جستجوی مکانی، و تحلیل رقبای اطراف شما.

BrightLocal همچنین گزارش‌گیری مقتضی مشتری (client access) و بدون نام نرم‌افزار (white-labeled) را ممکن می‌سازد ــ و این امکان آن را به گزینه‌ای بسیار مناسب هم برای آژانس‌ها و هم برای برندها تبدیل می‌کند.

سئوی مکانی بخشی مهم از هر گونه استراتژی سئویی است که مؤسسه‌های تجاری دارای مکان پیش می‌گیرند. اگر ویترین فروشگاهی یا حوزه‌ی خدمت‌رسانی شما در یک ناحیه‌ی خاص قرار دارد، سئوی مکانی به مخاطبان شما کمک می‌کند وقتی آنلاین جستجو می‌کنند شما را بیابند.

 

پست های بیشتر

پست های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + نوزده =