مشاوره رایگان

نمونه کارها

آشنایی با صفحه نتایج جستوجوی گوگل SERP

صفحه‌ی نتایج موتور جستجو

SERP مخفف Search Engine Results Page یا صفحه‌ی نتایج موتور جستجو ، به زبان ساده، شامل دو نوع محتوا است: نتایج ارگانیک و غیرپولی و نتایج پولی .

گوگل ، برای آسان‌تر و سرراست‌تر کردن تجربه‌ی کاربران ، به ایجاد امکانات سرپ دست زد ، محتواهایی درون‌صفحه‌ای ( on-page ) که بدون نیاز به کلیک بر روی یکی از نتایج ارگانیک ، پاسخ‌هایی را برای جستجوی کاربران فراهم می‌آورند. گرچه‌ ویژگی‌های درون‌صفحه‌ای سرپ ( SERP ) برای کاربران بهینه و مناسب‌اند، می‌توانند کار را برای دیدن شدن بازاریابان در میان نتایج جستجوی ارگانیگ سخت‌تر کنند، حتی اگر رتبه‌ی نخست را در میان نتایج کسب کرده باشند.

این روزها موتورهای جستجو هوشمندتر از قبل عمل می‌کنند. چند سال قبل اگر واژه‌ی « پیتزا » را جستجو می‌کردید نتیجه‌ی قابل‌انتظار ملغمه‌ای بود از سایت رستوران‌ها، راهنماهای خدمات، سایت‌های مروری و ارزش‌یابی همچون YELP، و پست‌های وبلاگی در مورد بهترین پیتزا فروشی‌های بوستون.

امروز اما جستجوی واژه‌ی «پیتزا» نوع دیگری از نتایج را نشانتان می‌دهد.

با نگاه به نتایج جستجو خواهید دید که سرپ ابتدا یک تبلیغ ، یک نقشه با پیتزh فروشی های نزدیک به شما ، و یک کادر مستخرج از ویکی‌پدیا ، درباره‌ی ارزش غذایی پیتزا ، را به شما نمایش می‌دهد. در صفحه‌ی نتایج جست و جوی گوگل این محتوا نسبت به نتایج ارگانیک بالاتر و برجسته‌تر است و حتی پیتزاهات که در میان نتایج جستجو رتبه‌ی اول را دارد زیر امکانات سرپ پنهان شده است.

سرپ SERP مخفف چیست؟

سرپ مخفف صفحه‌ی نتایج موتور جستجو ( Search Engine Results Page ) است. سرپ صفحه‌ی وبی است که شما وقتی چیزی را در گوگل سرچ می‌کنید با آن مواجه می‌شوید. هر سرپ یکتا است، حتی برای کلیدواژه‌های یکسان، زیرا موتورهای جستجو برای هر کاربر به‌گونه‌ای سفارشی‌سازی می‌شوند. یک سرپ معمولا شامل نتایج ارگانیک و پولی است، اما این روزها امکاناتی را هم در بر دارد، همچون تکه‌متن‌ها ( snippet )، تصاویر، ویدیوها و نتایج موقعیت‌محور.

یک بازاریاب باید با امکانات نوی سرپ همراه باشد. کسب رتبه‌ی نخست در میان نتایج ارگانیک دیگر آن دیده‌شدنی را که قبل‌تر ممکن می‌ساخت به شما نمی‌دهد، برای همین بازاریابان باید تا آنجا که می‌توانند از ابزارهای سرپ گوگل استفاده کنند تا شیوه‌ی دست یافتن به رتبه‌های بالاتر را یاد بگیرند.

یک جک در حوزه‌ی بازاریابی هست که کم‌وبیش چنین می‌گوید: « بهترین جا برای پنهان کردن یک جسد کجا است؟ در صفحه‌ی دوم نتایج گوگل » این روزها هر جایی پایین‌تر از امکانات سرپ را می‌توان جای خوبی برای پنهان کردن یک جسد به حساب آورد. اما اینکه چگونه با این امکانات همراه شوید در ادامه‌ی مطلب روشن خواهد شد.

 

 

بیشتر بخوانید:سئو مکانی راهنمای جامع و قدم به قدم

 

 

 

امکانات SERP

  1. تکه‌متن‌های غنی ( Rich Snippets )
  2. نتایج پولی
  3. نتایج عام
  4. سرپ مکانی
  5. جستجوی عمودی
  6. داده‌های گراف دانش
  7. اطلاعات پراکنده

تکه‌متن‌های غنی ( Rich Snippets ):

یک تکه‌متن غنی شامل اطلاعاتی بیشتر از یک تکه‌متن معمولی است، از جمله تصاویر، مرورها یا نمره‌دهی مشتریان. شما می‌توانید تکه‌متن‌های غنی را با دیدن هر نتیجه‌ی جستجوی ارگانیکی که اطلاعاتی بیشتر از صرف عنوان صفحه، آدرس صفحه و توصیف متا عرضه می‌کند تشخیص دهید. اپراتورهای سایت می‌توانند با قرار دادن داده‌های افزوده‌ی ساختاربندی‌شده (structured markup data) در کد HTML صفحاتشان به موتورهای جستجو کمک کنند سایت وب آنها را درک، و آن را برای ساختن یک تکه‌متن غنی بهینه کند. برای نمونه، بخش توصیفی نتیجه‌ی جستجوی مرتبط با برنامه‌ی آندرویدی استارباکس شامل نمره‌دهی کاربران و قیمت این برنامه نیز هست.

نتایج پولی:

نتایج پولی تبلیغات و پست‌های اسپانسرداری هستند که در بالاترین بخش سرپ نشان داده می‌شوند. همان‌طور که می‌توانید در صفحه‌ی نتایج ببینید ، گوگل نتایج پولی را با قرار دادن برچسب Sponsored (اسپانسردار) یا ad (تبلیغ)، قرار دادن آنها در کادری جدا، یا با کمک نشانه‌های دیگر بصری از نتایج ارگانیک جدا می‌کند.

نتایج عام:

نتایج عام شیوه‌ای است که گوگل برای وارد کردن نتایج مستخرج از دیگر ستون‌های عمودی موتور جستجویش ، همچون بخش تصاویر و اخبار ، در بخش جستجوی اصلی به کار می‌گیرد. نمونه‌ی رایج نتایج عام تکه‌متن‌های اختصاصی گوگل هستند که در بالای صفحه‌ی نتایج در جعبه‌ای پاسخی را برای کاربر فراهم می‌کنند و در شرایط ایدئال کاربر دیگر مجبور نیست برای یافتن جواب خود بر روی نتایج ارگانیک کلیک کند. نتایج تصویری و نتایج خبری نمونه‌های دیگر از این نتایج عام به حساب می‌آیند.

سرپ‌های مکانی:

صفحه نتایج جستوجوی مکانی وقتی نشان داده می‌شوند که قصد شما از جستجو به نحوی با مکان مرتبط باشد. برای مثال وقتی واژه‌هایی همچون « رستوران‌ها »، « پمپ‌های بنزین » یا نام یک محصول خاص عرضه‌شده در فروشگاه‌ها را جستجو می‌کنید ، گوگل آن مکان‌هایی را که نزدیک شما هستند و با جستجویتان می‌خوانند را در نتایج جستجو نشان می‌دهد و بر روی نقشه ، مکان دقیق آنها را برایتان مشخص می‌کند.

جستجوی عمودی:

وقتی جستجوی شما مستلزم آن باشد که گوگل نتایجی را از دیگر دسته‌بندی‌های جستجو همچون تصاویر، اخبار، یا ویدیوها استخراج کند و به شما نشان دهد، این کار را با ایجاد یک کادر در بالای صفحه انجام می‌دهد. به این کار جستجوی عمودی می‌گویند. جستجوی عمودی معمولا با جستجوهای مرتبط با جا و مکان (topical)، برای مثال نواحی جغرافیایی، سروکار دارد ــ برای مثال وقتی شما «کلمبیا، کارولینای جنوبی» را جستجوی می‌کنید، گوگل کادری با عنوان «کارهایی که می‌توان در کلمبیا انجام داد» و همچنین کادری با عنوان «کلمبیا در اخبار» را برای شما تنظیم می‌کند.

داده‌های گراف دانش ( Knowledge Graph ):

وقتی جستجوی شما احتمالا یک جواب بیشتر نداشته باشد ــ مثلا «هوا چطور است؟» یا «همسر چنین تیتوم کیست؟» ــ گوگل یک گراف دانش ایجاد می‌کند: کادر شامل پاسخ جستجوی شما که از یکی از نتایج ارگانیک استخراج شده و در بالای صفحه به شما نشان داده می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید: معرفی 15 ابزار سئو برای گزارش گیری

 

 

 

ابزارهای مرتبط با SERP گوگل

حالا که درکی از امکانات متفاوت سرپ پیدا کرده‌اید، احتمالا از خود می‌پرسید چگونه می‌توانید رتبه‌ی خود را در سرپ بالاتر ببرید … و در شرایط ایدئال چگونه می‌توانید یکی از امکانات سرپ، همچون سرپ مکانی یا نتایج عام، را از آن خود کنید. در ادامه فهرستی از بعضی ابزارهای محبوب ما آمده است که به شما کمک می‌کنند جایگاه کنونی‌تان در سرپ را ارزیابی کنید، رتبه‌بندی کلیدواژه‌ای‌تان را با رقبایتان مقایسه کنید، و در نهایت به شیوه‌ی بالاتر بردن رتبه‌یتان پی ببرید:

  1. WhatsMySerp

WhatsMySerp ابزارهای سئوی پیشرفته‌ای را در اختیار شما می‌گذارد تا به کمک آنها رتبه‌بندی خود را از منظر کلیدواژه‌های مختلف، و همچنین رتبه‌ی کلی سایت وبتان، را در سرپ بررسی و تحلیل کنید. این ابزار به شما اجازه می‌دهد در آن واحد تا ۲۵ کلیدواژه را جستجو کنید و همین ویژگی موجب می‌شود که این ابزار برای دست یافتن به یک گزارش کلی، سریع و نپخته از رتبه‌بندی شما در موتورهای جستجو ایدئال باشد.

قیمت: رایگان

  1. RankWatch

RankWatch تحلیلی عمیق و مفصل از آدرس صفحات (URLs)، کلیدواژه‌ها و دیگر عناصر سئوی شما عرضه می‌کند. این ابزار همچنین تحلیلی مقایسه‌ای بر روی سایت‌های رقبای شما و کلیدواژه‌هایی که این سایت‌ها رتبه‌بندی‌شان را مدیون آنها هستند انجام می‌دهد و از این طریق به شما کمک می‌کند بتواند استراتژی‌ای را برای پیشی گرفتن از دیگر مؤسسات تجاری در نتایج جستجو طراحی کنید.

قیمت: ماهانه ۲۹ دلار

  1. MozPro

خوب است اگر بدانید کلیدواژه‌های شما چه رتبه‌ای را هم در سطح ملی و جهانی و هم در سطح محلی برای سایتتان به ارمغان آورده‌اند، اما بی‌تردید مفیدتر خواهد بود اگر داده‌ها و بینش‌هایی را به دست بیاورید که به‌شیوه‌ای عملی راه بهتر کردن شرایط را به شما نشان بدهند. Moz Pro توصیه‌هایی استراتژیک برای کسب رتبه‌های بالاتر به شما می‌دهد و این یکی از مزایای اصلی این ابزار به حساب می‌آید. این ابزار همچنین در کد سایت شما می‌خزد و مشکلات فنی آن را می‌یابد، و با این کار به موتورهای جستجو کمک می‌کند سایت شما را بهتر بفهمند و به شما کمک می‌کند رتبه‌ی بالاتری را به دست بیاورید.

قیمت: ماهانه ۹۹ دلار

  1. SerpBook

اگر شما یک متخصص سئو و مسئول نظارت بر رتبه‌بندی مشتریان هستید،  SerpBook یک ابزار سازمانی مفید برای شما است که قادرتان می‌سازد به هر یک از مشتریان گروهی از کلیدواژه‌ها را اختصاص دهید، ارسال فلان گزارش به بهمان مشتری را زمان‌بندی کنید،  و به مشتریان این اجازه را بدهید که به اکانتشان وارد شوند و رتبه‌بندی سایتشان را ببینند.

 

 

 

بیشتر بخوانید: تاریخچه سئو سایت از 1991 تا امروز

 

 

 

قیمت: ماهانه ۳۰ دلار

  1. Moz Local

از آنجا که ۶۱ درصد جستجوهای مکانی به خرید منجر می‌شوند، بسیار مهم است که اطمینان بیابید  مؤسسه‌ی تجاری شما برای سئوی مکانی بهینه‌سازی شده است. Moz Local ۱۵ منبع، از جمله گوگل و فیس‌بوک، را زیرورو می‌کند تا بفهمد رتبه‌ی مکانی مؤسسه‌ی شما در چه وضعی است. Moz Local نیز همچون Moz Pro توصیه‌هایی عملی برای رفع کردن فهرست‌بندی‌های (listings) ناکامل یا ناسازگار برایتان فراهم می‌کند.

قیمت: رایگان

  1. SemRush

SemRush شما را قادر می‌سازد در عرصه‌ی امکانات سرپ ــ از قبیل تکه‌متن‌های برجسته‌شده، سئوی مکانی، داده‌های گراف دانش و اخبار گوگل ــ توان رقابت با رقبایتان را پیدا کنید. این ابزار این کار را با جستجوی کلیدواژه‌هایی انجام می‌دهد که رقبای شما رتبه‌هایشان در امکانات سرپ را وامدار آنها هستند.

قیمت: ماهانه ۹۹.۵ دلار

  1. SerpWatcher

SerpWatcher پیشخوانی است مجتمع و با کاربری آسان، که گزارشی کلی از عملکرد سرپ سایتتان به شما ارائه می‌کند. خوبی دیگر این مجموعه این است که شما با کمک آن می‌تواند فهرستی از کلیدواژه‌های سفارشی ایجاد کنید و داده‌ها را صرفا حول این کلیدواژه‌ها دنبال کنید، و این یعنی دیگر داده‌هایی که به کارتان نمی‌آید سرتان را به درد نخواهد آورد. SerpWatcher با شیوه‌ای آسان و بی‌دردسر هرگاه کلیدواژه‌های شما وارد صفحه‌ی نخست موتورهای جستجو شوند یا از آن بیرون بروند به شما ایمیل خواهد زد.

قیمت: ماهانه ۲۹.۹۰ دلار

پست های بیشتر

پست های بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =